ارز دیجیتال

داستان بیت کوین

اگرچه بیت کوین با واحدهای پولی مرسوم تفاوت ها و شباهت های فراوانی دارد ولی توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی شود. بیت کوین یک واحد پولی مجازی است که به صورت آفلاین و آنلاین قابل معامله خواهد بود و می توان از آن در تراکنش های واقعی استفاده نمود.

بيت کوين (Bitcoin) تا حدودي شبيه پول و در مدت اخیر رشد سريعي پيدا کرده و گوشه اي از آينده ي احتمالي پول را به نمايش گذاشته است.

بيت کوين از دل اينترنت و کامپيوترهاي بسيار قوي و همچنين تمايل بسياري از مردم براي روي آوردن به اشکال تازه ي تبادل پولي، سر برآورده است.

 

بيت کوين تشابهات فراواني با ساير واحدهاي پولي دارد؛ مهم ترين آن هم اين است که روز به روز تعداد بيشتري از بازرگانان، خرده فروشان و اشخاص چه به صورت آنلاين و چه به صورت آفلاين، بيت کوين را به عنوان يک واحد پولي مي پذيرند. شما مي توانيد با بيت کوين پيتزا بخريد يا حتي از فروشگاه محبوب خود خريد کنيد.

هنوز بيت کوين تفاوت هاي فراواني با واحدهاي پولي مرسوم دارد. بر خلاف دلار و پوند، بيت کوين توسط هيچ دولتي پشتيباني نمي شود و به همين دليل يک واحد پولي غيرمتمرکز است. بيت کوين با هيچ گونه سيستم بانکداري يا مرکز صدوري مرتبط نيست. همين يک عامل جذابيت بزرگ براي آن محسوب مي شود؛ چراکه به جاي بلعيده شدن در سيستمي که حرص و طمع انسان ها بر آن حاکم است، در يک جهان آنلايني حضور دارد که بر اساس رياضيات و پروتکل هاي رمزگذاري هوشمند کار مي کند.

شما مي توانيد از بيت کوين در همه ي تراکنش هاي واقعي استفاده کنيد. براي اين منظور، ابتدا بايد از طريق کارت اعتباري يا حساب بانکي تان و يا با پول نقد بيت کوين بخريد. سپس بيت کوين مستقيما به حساب بيت کويني شما انتقال مي يابد و مي توانيد تمامي امور پرداختي خود را مستقيما با خريدار يا فروشنده (بدون نياز به واسطي مثل بانک يا شرکت هاي کارت اعتباري) به انجام برسانيد.

با برداشتن واسط از تراکنش ها، شما کارمزد و هزينه هاي مرتبط بسيار کمتري را پرداخت مي کنيد. هر طرف معامله مي تواند ناشناس بودن خود را حفظ کند که همين مخالفان و موافقان فراواني دارد. در حقيقت بيت کوين يک معادل ديجيتالي تراکنش نقدي است. اگر شما به روش هاي غيرقابل رديابي تجارت تمايل داشته باشيد، اين واحد پولي بهترين گزينه است.

دخل و خرج بيت کوين به سادگي فرستادن يک ايميل است و شما مي توانيد کار را با کامپيوتر يا تلفن هوشمند خود انجام بدهيد. همين سادگي باعث شده است که در وجود يک سري فرايندهاي رياضياتي پيچيده براي ايمن سازي و حفاظت از اين تراکنش ها ترديد وجود داشته باشد.

داستان بيت کوين

پيدايش بيت کوين به نوبه ي خود يکي از افسانه هاي جهان اينترنت است. در سال ۲۰۰۸، فرد (يا افرادي) با نام مستعار ساتوشي ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) سند امکان مفهومي به نام بيت کوين را منتشر کردند. در اين سند، ناکاموتو با اشاره به بحران مالي سال ۲۰۰۸ و همچنين عدم موفقيت واحدهاي پولي مورد حمايت دولت ها و فساد در سيستم هاي بانکي موجود، اين عوامل را به عنوان انگيزه ي خود در اختراع اين واحد پولي عنوان کرده بود.

بيت کوين مي تواند يک واحد پولي شفاف تر و خالص تري باشد که به جاي آنکه اهرم فشاري براي صاحبان قدرت باشد، در خدمت تمامي شهروندان دنيا خواهد بود.

در سال ۲۰۰۹، ناکاموتو به عرضه ي اولين بيت کوين ها پرداخت و آن را در چرخه ي پولي وارد کرد. تنها موضوع، گسترش و ترويج آن به عنوان يک واحد پولي جديد بود.

براي استفاده از بيت کوين، شما به يک نرم افزار کيف پول نياز داريد که حساب بيت کويني شما را در کامپيوتر شخصي تان رمزگذاري و محافظت کند. براي شروع، ابتدا بايد نرم افزار کيف پول را روي کامپيوتر يا تلفن هوشمند خود دانلود و نصب کنيد. سپس مي توانيد کيف پول خود را با استفاده از حساب بانکي، کارت اعتباري يا ساير روش هاي پرداخت از بيت کوين پر کنيد.

مسئله ي بعدي پيدا کردن فروشنده اي است که بيت کوين را به عنوان واحد پولي قبول دارد. اگرچه بيت کوين در ابتدا آن قدر محبوب نبود، اما اين روزها بسياري از بازرگانان، فروشندگان، رستوران ها، فروشگاه هاي لباس، دندان پزشکي ها و ساير عرضه کنندگان محصولات و خدمات، اين سکه هاي نوظهور را به عنوان واحد پولي پذيرفته اند. عده اي حتي از بيت کوين براي اجاره ي خانه و خريد خودرو استفاده مي کنند و اگر شما از خدمات مرتبطي از قبيل بيت اسپند (Bitspend) يا بيت پي (Bitpay) استفاده کنيد، مي توانيد با بيت کوين از هر خرده فروشي که به ذهن تان مي رسد خريد کنيد.

اگر خبرهاي اقتصادي را دنبال کرده باشيد حتما مي دانيد که بيت کوين تنها براي تهيه ي کالا و خدمات استفاده نمي شود. بخش اعظم اقبال عمومي از بيت کوين، به خاطر عرضه ي خدماتِ مبادلات ارزي توسط شرکت هايي مثل مت گاکس (Mt. Gox) است که بخش اعظمي از تراکنش هاي بيت کويني را به انجام مي رساند. به اين معنا که مردم پول نقد خود را روي بيت کوين سرمايه گذاري مي کنند به اين اميد که ارزش اين واحد پولي روز به روز افزايش پيدا کند. در حال حاضر، بخت با سرمايه گذاران همراه بوده است و ارزش بيت کوين سير صعودي بسياري بالايي داشته است.

سکه هاي پيچيده

بيت کوين مانند طلا نيست که بتوان آن را از دل زمين استخراج کرد. همچنين پول کاغذي هم نيست که يک نهاد مرکزي اسکناس هاي کاغذي غيرقابل تقلب را چاپ کند. در عوض، بيت کوين کاملا به يک شبکه ي کامپيوتري غيرمتمرکز و يک سري رمزگذاري هاي فوق العاده پيچيده متکي است.

سيستم بيت کوين بر اساس شبکه ي نظير به نظير (peer-to-peer) موسوم به P2P کار مي کند. اين معماري P2P مشابه شبکه هاي اشتراک گذاري فايل است که به افراد اجازه مي دهد آزادانه هر نوع داده اي از قبيل موسيقي، فيلم و غيره را توزيع کنند. اين سيستم بسيار انعطاف پذير است.

به عبارت ديگر، هيچ مرکز کامپيوتري براي اجراي فرايندهاي بيت کوين وجود ندارد. در عوض، کامپيوترِ هر کاربر بيت کوين، بخشي از يک شبکه مي شود که در مجموع کار انجام محاسبات مربوط به توليد بيت کوين و ثبت تراکنش هاي آن را انجام مي دهد. همين طبيعت غيرمتمرکز بيت کوين است که آن را از دخالت دولت ها و سازوکارهاي قانوني و نظارت مصون نگه داشته است.

پيش از آنکه کسي بتواند از بيت کوين استفاده کند، اين سکه ها بايد به واسطه ي فرايندي به نام استخراج بيت کوين استخراج شوند. هر کامپيوتري مي تواند اين عمل را با استفاده از يک برنامه ي استخراج آغاز کند. براي استخراج لازم است کل شبکه ي کامپيوترهاي مشارکت کننده يک رشته فعاليت انجام بدهند. اساسا، اين فعاليت به معناي انجام تعداد زيادي پردازش است که غنايم حاصل از آن نصيب صاحب کامپيوتري مي شود که اين فعاليت هاي پردازشي را به اتمام رسانده باشد. برخي افراد هزاران دلار بر روي کامپيوترهاي قدرتمند براي استخراج بيت کوين سرمايه گذاري مي کنند و اساسا اين استخراج به يک مچ اندازي محاسباتي تبديل شده است و تنها پيشتازان از منافع حاصل از آن سود مي برند.

مقدار کار لازم براي استخراج متغير است. شبکه، حجم کاري را به نحوي تنظيم مي کند که تعداد بيت کوين ها به صورت ثابت و با يک نرخ از پيش تعيين شده بالا بروند. اين کار تا زماني ادامه پيدا خواهد کرد که تعداد بيت کوين هاي در گردش به مقدار نهايي خود يعني ۲۱ ميليون برسد. هر چهار سال، تعداد سکه هاي قابل استخراج نصف خواهد شد تا اينکه تعداد سکه ها در سال ۲۱۴۰ به سقف تعيين شده برسد. بعد از آن، تعداد بيت کوين هاي در گردش ثابت باقي خواهد ماند.

همان طور که گفتيم، شما بيت کوين هاي خود را در کيف پول ديجيتال خود ذخيره مي کنيد. وقتي سکه اي ارسال يا دريافت مي کنيد، اين سکه ها از طريق يک امضاي ديجيتال به نام کليد رمزگذاري عمومي تصديق مي شود تا از تقلب و قابل تشخيص شدن سکه ها براي شبکه جلوگيري به عمل آيد. به معناي ديگر، شبکه يک دفتر کل باز (به اسم زنجيره ي بلوکي) را براي همه ي بيت کوين ها به اشتراک مي گذارد که روشي قابل اعتماد و قوي براي حفظ تعداد بيت کوين هاي در گردش فراهم مي آورد.

همه ي اين کارها به لطف کدهاي متن باز (قابل مشاهده) بيت کوين انجام داده مي شود. نرم افزار هاي متن باز معمولا توسط برنامه نويساني به کار گرفته مي شود که مخالف کنترل و منفعت طلبي شرکت ها هستند. هر برنامه نويس ماهري مي تواند کدهاي برنامه نويس بيت کوين را مشاهده کند. درست است که کدها از تراکنش محافظت نمي کنند اما در عوض، اين شبکه ي اشتراکي است که اعتبار هر انتقال را تأييد مي کند.

مسئله ي پول

وقتي مقداري بيت کوين در کيف پول خود داريد، مي توانيد آن را در همان جا نگه داريد به اين اميد که ارزش آن روز به روز بالاتر برود. يا اينکه مي توانيد آن را به پول نقد تبديل کنيد. اگر آن را در کامپيوتر خود ذخيره مي کنيد، لازم است به ياد داشته باشيد که هيچ کامپيوتر مرکزي از کيف پول شما پشتيباني نمي کند.

اين يعني که شما بايد يک فايل پشتيبان از حساب خود داشته باشيد. بهترين کار اين است که اين فايل را در چيزي مثل فلش ذخيره کنيد تا بتوانيد آن را در يک محل امن نگهداري کنيد. در غير اين صورت، اگر هارد ديسک شما خراب شود، تمام سرمايه ي بيت کويني خود را از دست مي دهيد.

تراکنش هاي بيت کوين غيرقابل بازگشت و معمولا بسيار سريع است. با اين حال، از آنجا که فرايند تأييد بيت کوين بايد داده هاي مربوط به تراکنش را با کل شبکه به اشتراک بگذارد، گاهي اوقات بايد چند دقيقه براي تکميل پرداخت منتظر بمانيد.

به علت اينکه هيچ قانون ملي براي بيت کوين وجود ندارد، شما مي توانيد آن را به هر کشوري انتقال بدهيد بدون اينکه مثل واحدهاي پولي رايج، هزينه اي براي انتقال متحمل شويد و با توجه به اينکه اين سيستم هيچ گونه نهاد دولتي ندارد، حساب شما با هيچ محدوديتي مواجه نيست و هرگز نمي توان آن را مسدود کرد.

به همين علت است که بسياري از مردم نسبت به اعتبار بيت کوين ترديد دارند. چطور مي شود يک واحد پولي يک شبه در اينترنت پيدا شود و ارزش واقعي داشته باشد؟ اقتصاددانان يک توضيح مفصل و البته فلسفي در خصوص تاريخچه ي پول دارند، اما به طور خلاصه اينکه: همه ي واحدهاي پولي زماني ارزش دارند که مردم به ارزش آنها باور داشته باشند.

بيت کوين نيز از اين قضيه مستثنا نيست. اين واحد پولي توسط فعالان آزادي خواه، سفته بازان و مردمي که ديگر اعتمادي به سيستم بانکي مورد حمايت دولت ها ندارند، مورد استقبال قرار گرفته است. اين افراد به رياضيات و سيستم رمزگذاري بيت کوين اعتماد دارند، سيستمي که روز به روز در حال گسترش است و همين باعث بيشتر شدن اعتبار اين واحد پولي مجازي شده است.

چيزي بيش از ترسناک

بيت کوين به آرامي در حال کسب اعتبار بيشتر است. اما مسئله ي مهم تر، اعتماد مردم به اين واحد پولي است؛ و همين موضوع است که آن را ترسناک مي کند. حدس و گمان هاي مختلف در خصوص بيت کوين، باعث شده است که ارزش آن دچار فراز و نشيب هاي شديدي شود. در سال ۲۰۱۰، يک واحد بيت کوين معادل چند سنت بود، اما در ميانه ي سال ۲۰۱۱ با رشدي ثابت به حدود ۳۰ دلار رسيد. در روزهاي پاياني همان سال، ارزش بيت کوين به شدت کاهش يافت و به حدود ۲ دلار نزول کرد.

اما پس از آن، ارزش بيت کوين رو به يک بهبودي قابل ملاحظه گذاشت و در اوايل ۲۰۱۳ با صعودي باورنکردني به ۲۶۰ دلار رسيد. سپس يک بار ديگر، به ۱۰۰ دلار سقوط کرد. کساني که بيت کوين را ارزان خريدند و در زمان گراني آن را به فروش رساندند سود بسيار بالايي به دست آوردند اما بقيه پول فراواني از دست دادند.

براي بسياري از مفسران، اين سقوط حباب هاي مسکن را به ذهن متبادر مي کند. برخي از اقتصاددانان هشدار داده اند که سيستم بيت کوين يک حباب رو به انفجار است. به نظر آنها اين واحد پولي تنها براي سفته بازان و دلالان ساخته شده است.

همچنين اين حقيقت وجود دارد که تبادلات آنلاين واحد پولي، به مرکزي براي بسياري از نقل و انتقالات بيت کوين بدل شده است. مطمئنا، اين تبادلات ضروري هستند زيرا کمک مي کنند که بتوان بيت کوين را به واحد پولي محلي تبديل کرد يا برعکس. با اين حال، در سيستمي که قرار است غيرمتمرکز باشد، اين تبادلات مي تواند يک هدف دندانگير براي قانون گذاران دولت و هکرهاي کامپيوتر باشد.

مثلا، هکرها اگرچه هنوز نتوانسته اند به سيستم فوق العاده ي بيت کوين براي ساخت سکه ي تقلبي و تراکنش هاي کلاهبردارانه نفوذ کنند، اما مطمئنا مي توانند به وب سايت هاي مبادله که مثل ساير وب سايت ها آسيب پذير هستند، حمله کنند.

در يکي از همين اتفاقات، هکرها يک حمله ي DDoS يا (distributed denial-of-service، ايجاد اختلال در سرويس دهي يک سرور با فرستادن تقاضاهاي زياد) به مت گاکس، وب سايت مشهور تبادلات بيت کويني انجام دادند که باعث شد سايت از دسترس خارج شود. اين حمله ي اينترنتي بحران ساز شد و ارزش بيت کوين سقوط کرد.

خود تبادل نيز به نحوي خطرپذير است. بسياري از افراد بيت کوين خود را در حساب هاي مبادلاتي خود ذخيره مي کنند با اين باور که اين سايت ها ايمن ترين روش ذخيره سازي بيت کوين هستند. اما نزديک به نيمي از مبادلات بيت کويني مسدود مي شود و معمولا سرمايه ي کاربران از بين مي رود. بنابراين اگر بيت کوين مي خريد، به حساب مبادلاتي خود به عنوان محلي براي ذخيره سازي بيت کوين نگاه نکنيد.

فعاليت هاي غيرقانوني

از معايب بيت کوين اين است که تا حدودي رويکرد آنارشيستي و هرج ومرج طلبانه اي دارد. بيت کوين از پارادايم هاي سنتي که در آن قانون گذاران دولتي تأمين پول را کنترل مي کنند، طفره مي رود.

با بيت کوين، مردم سراسر جهان مي توانند در قماربازي هاي آنلاين شرکت کنند. همچنين از بيت کوين در سايت هاي بدنامي که کاربران مي توانند به طور ناشناس هر چيزي حتي مواد مخدر و اسلحه بخرند، استفاده مي شود.

يا مي توانيد با بيت کوين در برخي سايت ها هر محصول يا خدمتي که به ذهن تان مي رسد خريداري کنيد. اگر به يک آدم ربا نياز داريد يا مي خواهيد يک نيروي مسلح استخدام کنيد، با مقداري بيت کوين و پرس وجو مي توانيد فرد مناسب کار خود را پيدا کنيد. اگر در فکر يک خرابکاري هستيد، مي توانيد اطلاعات طبقه بندي شده را از خبرچين هاي ناشناس بخريد.

در برخي وب سايت ها، بيت کوين تنها واحد پولي مورد قبول است. خريدار براي خريد محصول مورد نظر خود، مقداري بيت کوين در وب سايت سپرده مي گذارد. به محض اينکه خريدار تأييد مي کند که محصولش را دريافت کرده است، بيت کوين هاي سپرده شده به فروشنده منتقل مي شود و معامله به انجام مي رسد. هر ساله ميليون ها دلار کالا و بيت کوين از طريق اين وب سايت ها مبادله مي شود.

ناشناس بودن در معاملات بيت کويني در نهايت منجر به فرار از پرداخت ماليات شده است. مخفي نگه داشتن دارايي ها در حساب هاي خارجي واقعا سخت و دشوار است اما با استفاده از بيت کوين، شما مي توانيد ميليون ها دلار پول را در کيف پول ديجيتال خود دور از ديد سازمان هاي مالياتي ذخيره کنيد.

بعضي از دولت ها و شهروندان، به شدت با اين معاملات پشت پرده ي اينترنتي مخالف اند. دولت ها دوست ندارند که شهروندان از پرداخت ماليات شانه خالي کنند و ضابطان قانون نيز از اينکه مردم از روشي پيشرفته براي دور زدن قانون استفاده کنند ناراضي هستند.

با وجود اين مسائل قانوني و اخلاقي و با اينکه ارزش بيت کوين کاملا غيرقابل پيش بيني است، اما همچنان اين واحد پولي مجازي به کار خود ادامه مي دهد. همين باعث شده است که اقتصاددانان و مصرف کنندگان به اين فکر فرو روند که آينده ي بيت کوين به چه سمتي خواهد رفت.

بيت کوين در ابتداي راه است

فراز و فرودهاي شديد و آني ارزش بيت کوين، علامت هشداري است که نشان مي دهد اين واحد پولي رمزگذاري شده هر چيزي هست به جز باثبات. برخلاف حدس و گمان ها، تا زماني که مردم از اين سکه ها براي خريد استفاده مي کنند، سخت است بگوييم که کار بيت کوين در همين جا متوقف مي شود.

در حال حاضر، نوسانات ارزش بيت کوين آن قدر زياد است که به يک قرعه کشي تبديل شده است. از سوي ديگر، قماربازان بورس و سفته بازان ارزش بيت کوين را به شدت بالا مي برند تا بتوانند با فروش بيت کوين هاي خود، سود فراواني ببرند.

بعضي از متفکران کارآفريني چندين و چند کامپيوتر را تنها براي استخراج بيت کوين و در رقابت با ساير استخراج گران کنار هم جمع کرده اند. بعضي از آنها پول زيادي را صرف کامپيوتر و برق مي کنند و نمي توانند به مقدار مورد انتظارشان بيت کوين استخراج کنند. اين مصرف بالاي انرژي سبب خشم برخي از حاميان محيط زيست شده است، آنها بر اين باورند که مصرف برق استخراج کنندگان بيت کوين، معادل مصرف انرژي روزانه ي ۳۱۰۰۰ خانه در آمريکاست.

همچنين سؤالات پاسخ داده نشده ي بي شماري درباره ي ذات واحد پولي مجازي وجود دارد. آيا دنيا واقعا آماده است که از پول کاغذي و فلزيِ تحت حمايت دولت روي برگرداند و به يک نسخه ي کاملا آنلاين روي بياورد؟ تنها زمان مي تواند پاسخ اين سؤال را بدهد.

اگر مردم آماده ي اين واحد پولي ديجيتال باشند، آيا بيت کوين تنها راه چاره است؟ بيت کوين رقباي فراواني در بازار پول ديجيتال دارد. اين رقبا عبارتند: از پي پي کوين (PPcoin)، لايت کوين (Litecoin)، ريپل (Ripple)، فرايکوين (Freicoin) و نيم کوين (Namecoin) و رقباي ديگر. هر يک از اين سيستم ها ادعا مي کنند که داراي نقاط قوتي هستند که ساير واحدها از آن بي بهره اند.

اقتصاد جهاني نياز دارد که ما به يک سيستم پولي معنادار اعتماد کنيم؛ خواه بيت کوين، خواه دلار يا فرانک. شايد در سال هاي آتي، يک واحد پولي ديجيتال اعتماد همگان را جلب کند و گوي رقابت را از واحدهاي پولي رايج بربايد. تا آن زمان، پديده ي بيت کوين ممکن است آرام آرام در فضاي پهناور اينترنت محو شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا