A place where you need to follow for what happening in world cup

ربات تسهیلات ازدواج!

1 736

پس از افزایش های سالهای اخیر تسهیلات ازدواج و به ویژه سال ۱۴۰۰، به دلایل متعددی این تسهیلات زمینه ساز رانت، خرید و فروش آن،استفاده از شیوه های غیرمتعارف جهت دریافت تسهیلات و البته سوء استفاده برخی سایت های اینترنتی و کافی نت ها شده است.

به گزارش حامی مالی، به استناد بند (الف) تبصره (۱۶ )قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مقرر گردید به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به کلیه زوج هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده اند با اولویت نخست پرداخت کند.
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها در سال ۱۴۰۰، هفتصد میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است.

به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر بیست و پنج سال و زوجه های زیر بیست و سه سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد ریال افزایش دهد.

پس از افزایش سال جاری در تسهیلات ازدواج، مواردی از سوء استفاده از این افزایش ها صورت گرفت.
از جمله این سوء استفاده ها مربوط به افرادی بود که ازدواج عادی آنها مربوط به سالهای گذشته بوده که با حضور در دفاتر رسمی نسبت به ثبت ازدواج خود اقدام تا تسهیلات ازدواج را اخذ نمایند که عمدتا نسبت به فروش آن اقدام می نمودند. البته اخیرا بانک مرکزی با ایجاد محدودیتی در سامانه ثبت نام از ثبت درخواست افراد بالای ۵۰ سال در سامانه جلوگیری نموده که به نوعی مانع از سوء استفاده های اخیر شود.
این در حالی است که خرید و فروش تسهیلات ازدواج به امری عادی در جامعه تبدیل شده و عمدتا زوج هایی که قادر به معرفی ضامن به بانکها یا پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند، نسبت به فروش تسهیلات ازدواج خود اقدام می نمایند که فروش وام یک میلیارد ریالی ازدواج با رقم هایی مانند ۳۰۰ میلیون ریال نیز مشاهده می شود. به این صورت که افرادی با مراجعه یا ارائه آگهی جهت خرید وام ازدواج به زوج های جوان مراجعه و با پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال، وام ازدواج یک میلیارد ریالی آنها را خریداری می نمایند که قاعدتا به جهت قرض الحسنه بودن این تسهیلات و بلند مدت بودن بازپرداخت، این رقم برای این افراد به صرفه می باشد.
افرادی که وام را خریداری می نمایند خود معرفی ضامن به بانک را برعهده گرفته و تنها زوج جوان به جهت امضای اسناد به بانک مراجعه می نمایند.

البته این تنها معضل موجود نمی باشد، متاسفانه در شرایطی که متقاضیان تسهیلات ازدواج باید برای دریافت آن مدت ها برای ثبت نام در سامانه مربوطه معطل بمانند تا بتوانند اطلاعات هویتی خود را ثبت و بانک عامل را انتخاب کنند، سایت هایی با پشتیبانی ۲۴ ساعته و برخی کافی نت ها روند ثبت نام در سامانه را با هزینه ای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان انجام می دهند که شنیده می شود با استفاده از ربات به نوعی ثبت نام سامانه را دور می زنند و ثبت نام متقاضی را در سامانه تسریع می نمایند.
در این زمینه توسط بانک مرکزی تاکنون تمهیداتی صورت نگرفته و کماکان بازار ثبت نام تسهیلات ازدواج با اخذ هزینه های گزاف و غیرمتعارف ادامه دارد.
امید است بانک مرکزی با اقداماتی از توزیع ناعادلانه این تسهیلات که از طریق ثبت نام هایی خارج از روال عادی صورت می گیرد، جلوگیری نماید. هر چند معضل خرید و فروش تسهیلات ازدواج سرجای خود باقی است و به نظر می رسد دولت و مجلس با ارائه طرحهای جایگزین و یا بررسی مجدد فرآیند تخصیص این تسهیلات و نحوه مساعدت به زوج های جوان، می بایست از بروز برخی سوء استفاده ها جلوگیری نمایند.

سعید ترکان
1 نظر
  1. کیان می‌گوید

    بله بنده چند هفته پیگیر ثبت نام در سامانه بانک مورد نظرم بودم اما موفق نشدم چند وقت اخیر هم که کلا هیچ بانکی در استان خوزستان تسهیلات جهت وام ازدواج ندارد با تشکر از شما در سایت خوبتون به این مطلب پرداختید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.