بانک ها

سرمایه واقعی همه بانک ها چقدر است؟

معاون وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه ۲۰ درصد دارایی‌ها از دسترس بانک‌ها خارج شده ، گفت:سرمایه واقعی همه بانک ها با در نظر گرفتن زیان انباشته ۲۹۲ هزار میلیاردتومانی تنها ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش حامی مالی به نقل از بورس پرس، عباس معمار نژاد در نشستی با روسای بانک‌های خصوصی و دولتی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد دارایی‌ها از دسترس بانک‌ها خارج شده ، گفت: کل سرمایه بانک ها حدود ۳۲۰ و زیان انباشته ۲۹۲ هزار میلیارد تومان است. یعنی فقط حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان سرمایه واقعی وجود دارد.

وی افزود: بر اساس شاخص کلی در نظام بانکی حدود ۶۰ درصد تسهیلات هم جدید نیست. مشکل بعدی بانک ها هم روش کسب و کار زیان ساز است. بیشتر درآمد‌ بانک‌های دنیا از محل کارمزد است که در ایران فقط ۵ درصد است. ۶۲ درصد درآمد‌ها هم از محل تسهیلات و مابقی از سرمایه گذاری‌ها است.

این مقام مسئول ادامه داد: به جز چند بانک کوچک ، نسبت کفایت سرمایه بسیاری از بانک های بزرگ منفی است. بر اساس صورت های مالی حدود ۲۰ و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به مطالبات بانک ها از دولت و سازمان حسابرسی است.

معمارنژاد گفت: در روش کسب و کارهای زیان آور، سپرده های حجم زا و غیر بانکی حدود ۷۶ و سپرده های بدون هزینه ۲۴ درصد است. در حالی که در سال ۹۲ حدود ۶۵ و ۳۵ درصد بود.

وی افزود: در حوزه بانکداری الکترونیک و دیجیتال ، عملا حدود ۹۱ درصد عملیات به صورت الکترونیکی و تنها ۹ درصد به صورت فیزیکی است و شعب خیلی درگیر مسائل ارائه خدمات نیستند.

این معاون ادامه داد: مدیریت سپرده های کلان و سیاست گذاری مناسب در رابطه با نرخ سود سپرده و تسهیلات باید مورد توجه قرار گیرد. در سال های گذشته پیاده سازی حاکمیت شرکتی در بانک ها از لحاظ ساختاری بانک ها را با چالش مواجه کرده است.

معمارنژاد گفت: رویکرد یکسانی که بانک مرکزی با سایر نهاد های نظارتی بر بانک های تجاری و توسعه ای دارد ، یکی از چالش ها در حوزه ساختاری است که بانک ها با آن مواجه هستند. به نظر می رسد بخشی از مشکلات با پیاده سازی بانکداری دیجیتال مبتنی بر استراتژی بانک ها ، فرآیند ها و اصلاح آنها قابل حل است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا