مالیات

شرکت های بورسی و فرابورسی در گام اول صدور صورتحساب الکترونیکی

رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور در همایش تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس گفت: شرکت های بورسی و فرابورسی در گام اول اجرای این قانون، از ابتدای آبان ماه سال جاری ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی و اجرای تکالیف مقرر قانونی هستند.

به گزارش حامی مالی به نقل از رسانه مالیاتی ایران، محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور، روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه در همایش تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس که با حضور مدیران عامل و نمایندگان شرکت های بورسی و فرابورسی، مقامات اجرایی ذیربط و کارگزاران نظام مالیاتی برگزار شد، خاطرنشان کرد: شرکت های بورسی و فرابورسی از ابتدای آبان ماه اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی خواهند کرد و این صورتحساب ها در کارپوشه مودیان، چه خریدار و چه فروشنده ثبت خواهد شد و مبلغ فروش و مالیات و عوارض آن نیز به صورت سیستمی محاسبه خواهد شد.

وی افزود: با اجرای این قانون، هیچ فعال اقتصادی به سازمان امور مالیاتی کشور، خرید اعلام نخواهد کرد؛ مگر آنکه خریدار صورتحساب الکترونیکی ثبت شده در کارپوشه را مورد تایید قرار دهد و همچنین اعتبار مالیات بر ارزش افزوده نیز بر همین مبنا برای او منظور خواهد شد.

برزگری یادآور شد: برای اینکه یک خرید مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد باید خریدار، این خرید را در کارپوشه خود تایید کرده باشند و همین ویژگی است که میزان قاچاق در کشور را به شدت کاهش خواهد داد؛ چرا که هیچ مبلغی به عنوان خرید در کارپوشه خریدار بابت آن در نشده است.

رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه قانون پایانه های فروشگاهی اساسا فرآیند محور است، گفت: در این نظام، خرید از سوی خریدار مورد تایید قرار می گیرد و امکان تایید هیچ فعالیت اقتصادی غیرشفافی در این سیستم وجود ندارد و به دلیل شفافیت بالا، حتی سود و زیان فعال اقتصادی و نسبت سود هر فعالیت نیز از طریق صورتحساب های صادره قابل محاسبه است.

برزگری تصریح کرد: در حال حاضر برای تمام فعالان اقتصادی اعم از اینکه فراخوان شده باشند یا خیر، پرونده و کارپوشه در سامانه مودیان ایجاد شده و مشمولان این قانون، امکان مشاهده کلیه خرید و فروش های خود در این کارپوشه را دارند و اگر کارپوشه مودیان به هر دلیلی غیرفعال شود، مودی شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض را از دست می دهد و متعاقب آن بانک مرکزی نیز مبادرت به غیرفعال کردن دستگاه پوز و پایانه فروشگاهی مودی خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: در صورتیکه کارپوشه مودی غیرفعال شود، اعتبار مالیات بر ارزش افزوده برای خریدار آن خرید که فروشنده آن کارپوشه غیرفعال داشته، منظور نخواهد شد.

رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور همچنین اظهار داشت: فعالان اقتصادی لازم است متناسب با کسب و کار خود اقدام به انتخاب پایانه فروشگاهی کنند و در زمان فروش کالا یا خدمت، به نوع صورتحساب یعنی اینکه خریدار مصرف کننده است یا یک کسب و کار توجه کنند.

برزگری بیان داشت: مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیک، سامانه مودیان است و با اجرای این قانون، وقتی یک فاکتور به عنوان صورتحساب الکترونیکی مورد پذیرش قرار می گیرد که در سامانه مودیان ثبت شده باشد.

وی در تعریف پایانه فروشگاهی نیز گفت: پایانه فروشگاهی، رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری است که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد و انتخاب نوع پایانه فروشگاهی نیز در اختیار مودی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا