A place where you need to follow for what happening in world cup

شوری آب نخلستان‌های خوزستان را می خشکاند

0 145

عضو هیئت رئیسه مجلس شوراى اسلامى گفت: خشک شدن بخشی از نخلستان‌ها خوزستان به دلیل بی‌آبی گاهی سالیان دراز طول می‌کشد تا احیا شوند و گاهی هم قابل جبران نیستند.

به گزارش حامی مالی، مجتبی یوسفی در گفت و گو با خانه ملت در موردخشک شدن بخشی از نخلستان‌های خوزستان گفت: اصلاح الگوى کاشت از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه‌اى شود؛ تولید محصولاتی که نیازمند آب کمتری هستند و هم به لحاظ امنیت غذایی و هم به جهت صادراتی به صرفه‌تر می‌باشند، خرما یکی از همین محصولات است که سازگاری بسیاری با شرایط آب و هوایی شهرهای جنوبی دارد و گونه‌هاى مختلفى را شامل می‌شود.

خوزستان رتبه اول تولید خرما در کشور است

نماینده مردم اهواز، باوی،حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: استان خوزستان رتبه اول تولید خرما در کشور را دارد و با توجه به ارزش افزوده‌ای این محصول پاسخگویی نیاز داخلی کشور است و هم منجر به ارز آوری مى‌شود.متاسفانه با سیاست‌های اشتباه که در حوزه آبی داشتیم و تامین نشدن حقابه روزانه تالاب‌ها شاهد خشکی بخشی از نخلستان‌های خوزستان بودیم.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد صادرات خرمای کشور از نخلستان‌های خوزستان تامین می‌شود و در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نفر در تولید این محصول مشغول به کار هستند. بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نخل در شادگان وجود دارد، و بیشتر از ۸۰ درصد این نخل‌ها با خطر کمبود آب روبرو هستند و این موضوع سبب کاهش تولید خرما در شادگان شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: درختان نخل سرمایه‌های مردم جنوب هستند که سال‌ها برای به ثمر نشستن آنها تلاش کرده‌اند اما امروز به دلیل بی آبی در خطر خشک شدن قرار گرفته‌اند، مردم خوزستان صبور و بردبار هستند و نان را با عرق جبین به دست می‌آورند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: خشک شدن بخشی از نخلستان‌ها خوزستان به دلیل بی‌آبی گاهی سالیان دراز طول می‌کشد تا احیا شوند و گاهی هم قابل جبران نیستند.

یوسفی ادامه داد: در گذشته به دلیل پر آب بودن کارون وقتی مَد می‌شد همه نخیلات با آب شیرین آبیاری می‌شدند اما در حال حاضر بالا آمدن آب شور سبب شور شدن باغات ونخلستان‌ها شده است در کنار آن پرداخت نشدن حقابه کشاورزان منجر به خشکی بخشی از باغات خوزستان است، در حال حاضر باید فکر عاجلی برای نخلستان‌های باقی مانده کرد تا شاهد نابودی بخش دیگر از آنها ‌نباشیم.

وی با اشاره به بی توجهی به کشاورزی خرمشهر؛ تاکید کرد: احیای ۱۰ هزار هکتار از اراضی خرمشهر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اگر اجرایی شود؛ تا حدودی بسیاری می توانیم زمین های کشاورزی را احیا کنیم و کشاوروری را در این مناطق رونق ببخشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.