طلا و ارز

طلای جهانی به کدام جهت حرکت می کند؟

پس از موفقیت نسبی کشورها در مقابله با کرونا و تأثیر مثبت جهانی این تحول، بازار دلار و فلزات گران‌بها هم، تغییر جهت داد و طی روزهای اخیر، ارزش دلار تقویت و هم‌زمان، ارزش فلزات گران‌بها تضعیف شده است.

به دنبال انتشار خبری مبنی بر تأکید فدرال رزرو امریکا بر افزایش نرخ بهره بانکی در سال ۲۰۲۳ میلادی و تصمیم‌گیری درمورد میزان تزریق ماهانه به اقتصاد این کشور در جلسه ماه جولای و احتمال کاهش تزریق ماهانه به اقتصاد، ارزش دلار در بازار جهانی رشد و قیمت طلا کاهش پیدا کرد.

در این زمینه، «فارکس دیلی»، گزارش فدرال رزرو را نشانه‌ای از شروع روند بازسازی اقتصاد جهانی ارزیابی و تأکید کرد: «هرقدر، اقتصاد امریکا با شتاب بیشتری احیا شود، سرعت کاهش قیمت طلا و افزایش ارزش دلار در بازار جهانی، بیشتر خواهد شد.»

آغاز سیر نزولی طلا

طبق گزارش‌های موجود، در اولین روزهای نیمه دوم ماه ژوئن، سیر نزولی قیمت طلا در بازار جهانی شروع شد و در روز پایانی هفته، هر اونس طلا با قیمت هزار و ۷۹۲ دلار مبادله شد. این در حالی است که در هفته دوم ماه ژوئن متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار هزار و ۸۷۷ دلار بود.

پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش رو هم شاهد تداوم روند کاهشی قیمت طلا در بازار باشیم، به‌طوری‌که برخی پیش‌بینی‌ها از احتمال عقب‌نشینی قیمت هر اونس به زیر هزار و ۷۰۰ دلار خبر می‌دهند.

اگر دنیا، بتواند از بحران ناشی از کرونا خارج شود و رشد اقتصادی را تجربه کند، روند کاهشی قیمت طلا ادامه خواهد داشت ولی اگر موج‌های تازه همه‌گیری با ویروس‌های جهش‌یافته، رخ دهد، شاهد رشد دوباره قیمت طلا خواهیم بود.

پیش‌بینی طلای ۱۷۰۰ دلاری

فارکس دیلی در گزارش اخیر خود درمورد پیش‌بینی بازار طلا و دلار نوشت: «پیش‌بینی می‌شود ارزش دلار در بازار جهانی در سطح کنونی حفظ شود و سیاست‌های بانک مرکزی امریکا در جهت مقابله با نوسان ارزش پول امریکا ادامه پیدا کند. در صورت تحقق این پیش‌بینی، سرمایه‌گذاری‌ها جذب بازار دلار می‌شوند و این ارز، به منبعی مهم برای حفظ ارزش دارایی‌ها، تبدیل خواهد شد. درنتیجه، سرمایه‌ها وارد بازار دلار شده و از بازار طلا خارج می‌شوند. در صورت تحقق این پیش‌بینی تا شروع نیمه دوم سال ۲۰۲۱ ارزش هر اونس طلا در بازار جهانی به هزار و ۷۰۰ دلار و ارزش هر اونس نقره به ۲۴ دلار خواهد رسید.»

سراشیبی نرخ نقره و پلاتین

فارکس دیلی درمورد قیمت پلاتین و نقره طی هفته گذشته نیز نوشت: «قیمت نقره و پلاتین هم در این روزها، سیر کاهشی داشته و در آخرین روزهای هفته، ارزش هر اونس نقره به ۲۶ دلار و ارزش هر اونس پلاتین به هزار و ۷۵ دلار رسید.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا