دانش اقتصاد

مارکت ایمپکت چیست؟

در جلسه هیئت مدیره شرکت بورس موضوع مارکت ایمپکت با تغییر و اصلاح بهینه به تصویب رسید و به سازمان بورس ارجاع شد.

به محض تایید و تصویب در سازمان بورس مارکت ایمپکت طی روزهای آتی اجرایی خواهد شد.
این موضوع می تواند در کنترل عرضه های غیر منطقی حقوقی ها در بازار بسیار موثر باشد و خبر بسیار خوبی برای بازار است.
پیش از این نیز معاون شرکت بورس از بررسی این طرح برای جلوگیری از تخلفات حقوقی ها خبر داده بود.
محمود گودرزی روز سوم بهمن ماه اعلام کرده بود: حدود دو ماه گذشته با همکاری بازار و معاونت توسعه بورس تهران، طرحی تحت عنوان مارکت ایمپکت یا اثر بازار مطرح شد که هیئت مدیره بورس تهران هم با کلیات طرح موافقت کرده است.
به گفته وی مارکت ایمپکت به دنبال این است که حد نصابی را برای هر نماد تعیین کند و بر اساس تاریخچه هر سهم، اجازه ندهد که خریداران و فروشندگان بالاتر از حد نصاب مشخصی معامله کنند. به عنوان مثال اگر حد نصاب سهام یک شرکت ۱۵ میلیون سهم باشد، مفهوم آن این است که هر شخصی بخواهد بالاتر از ۱۵ میلیون سهم معامله کند باید در بازار بلوک یا بازار دارک معاملات خود را انجام دهد.
فرض کنید که یک سهامدار می خواهد ۳۰ الی ۴۰ میلیون سهم بفروشد، اگر حد نصاب نرمال سهم ۳ میلیون باشد ، سهامدار عمده فقط می تواند ۳ میلیون سهم بفروشد و مابقی آن راهم می تواند در بازار بلوکی معامله کند.
این طرح سابقه جهانی دارد و کاری نیست که که بورس تهران آنرا ابداع کرده باشد، در دنیا بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد از معاملات دارک انجام می شود و این حد نصاب ها هم در بورس های معبتر دنیا وجود دارد.
گرچه هیچ طرحی کاملا بدون عیب و نقص نیست اما این طرح بسیار مفید است و به نظر می رسد که می تواند به روند معاملاتی سهام کمک کند تا تحت تاثیر معاملات بزرگان بازار قرار نگیرد و حدود ۵ تا ۱۰ درصد از معاملات بازار به بازار بلوک منتقل می شود که جزییات آن از طریق منابع رسمی بعد از تصویب در سازمان بورس ، اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا