طلا و ارز

نوسان آرام در بازارهای جهانی

بازارهای جهانی این هفته چندان پرنوسان ظاهر نشدند. آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از آن در جهان همچنان در حال افزایش است. بایدن رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته اعلام کرده است که ریسک رکود اقتصادی به قوت خود باقی است. بنابراین انتظار می رود که سیاست های انبساطی پولی ادامه پیدا کند. دولت های اروپایی هم به دنبال تشدید سیاست های انبساطی پولی هستند.

به گزاش حامی مالی به نقل از بازار سرمایه، در هفته گذشته کاری، بازارهای سهام آمریکا تقریبا در یک محدوده خنثی در سقف تاریخی خود در نوسان بودند. دلار آمریکا در برابر سایر ارزها ضعیف شد که عامل حمایت از قیمت کالاها بود. قیمت کالاها و نرخ بازدهی اوراق قرضه نیز با نوسانات اندکی همراه بودند.

حبس بازه‌ای طلا

فلز زرد هفته‌ای که گذشت را با بازدهی هفتگی ۱.۶ درصد به پایان برد تا کار خود را در هفته آتی با قیمت یک هزار و ۸۵۵ دلاری آغاز کند. به‌رغم اینکه طلا از پشتوانه‌های قوی برای آغاز یک روند صعودی برخوردار است، اما مدت‌ها است که در بازه میان دو مرز ۱۸۰۰ دلار و ۱۹۰۰ دلار گیر افتاده است.

در هفته گذشته و در روز چهارشنبه یعنی روزی که جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا رسما وارد کاخ سفید شد، طلا با جهش ۱.۷ درصدی استقبال مثبتی از رئیس‌جمهور جدید داشت؛ با جهش روز چهارشنبه ارزش طلا تا قیمت یک هزار و ۸۷۰ دلاری نیز بالا رفت اما پس از آن مشخص شد این مرز به یکی از خطوط مقاومتی جدید برای طلا تبدیل شده است. تحلیلگران بازار بر این باورند که بسته هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری مد نظر جو بایدن می‌تواند کاتالیزور قدرتمندی برای افزایش قیمت طلا باشد؛ به ویژه اینکه کمیته مالی مجلس سنا به اتفاق آرا نامزدی جنت یلن برای تصدی وزارت خزانه‌داری آمریکا را تایید کرده است.

قیمت نفت در هفته گذشته با افت ناچیز ۰.۰۲ درصدی در محدوده ۵۵ دلار نوسان کرد. کاهش حدود ۴.۴ میلیون بشکه ای نفت خام آمریکا در حالی که انتظار می رفت افت ۱.۲ میلیون بشکه ای را ثبت کند، حاکی از سطح خوب تقاضا در آمریکا بوده است. در راستای سیاست های بایدن، احداث چاه های جدید نفت برای ۲ ماه متوقف شده است که خبری خوب در سمت عرضه نفت است. اما تعداد دکل های نفتی فعال این کشور با ۲ واحد افزایش به ۲۸۹ واحد رسیده است. پیش بینی ها برای قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ با توجه به حمایت عربستان که منجر به کاهش هزینه حمل دریایی شده و همچنین انتظار برای تقویت تقاضا، در حدود ۶۰ دلار ارزیابی شده است. با این حال با توجه به بالا بودن آمار مبتلایان به کرونا در جهان، ریسک های این صنعت را مانند سایر بخش های اقتصاد جهانی تهدید می کند.

مسیر آتی بازار مس؟

در بازار جهانی فلزات، سرب رشد ۲.۸ درصدی را ثبت کرد و مجددا از ۲هزار دلار بر هر تن فراتر رفت. روی و آلومینیوم به ترتیب شاهد افزایش یک و ۰.۶ درصدی قیمت‌های جهانی خود بودند. در بازار مس اما فلز طلای رنگی به رشد ۰.۶ درصدی بسنده کرد و در حالی که میانه‌های هفته مجددا توانسته بود کانال ۸هزار دلاری را بازپس گیرد اما مجددا به زیر این سطح نزول کرد. گلدمن ساکس یادداشتی بسیار خوشبینانه در خصوص مس منتشر کرد و در آن عنوان کرده مقاومت فعلی قیمت مس تنها اولین مرحله از یک بازار گاوی به لحاظ ساختاری است. گلدمن تقاضای فزاینده و محدودیت عرضه را عامل به افزایش قیمت می‌داند. به عقیده آن‌ها بازار مس در حالی وارد سال ۲۰۲۱ می‌شود که با رقابتی‌ترین بازار طی یک دهه گذشته روبرو شده است. این روند در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی هم ادامه خواهد یافت و بسیار محتمل است که فلز قرمز اوج تاریخی سال ۲۰۱۱ یعنی ۱۰ هزار و ۱۷۰ دلار را دوباره بیازماید. گلدمن در گزارش دیگری حدود دو ماه پیش متوسط قیمت سال ۲۰۲۱ را ۸ هزار و ۶۲۵ دلار پیش‌بینی کرد و هدف ۹ هزار و ۵۰۰ دلار را هم برای ۱۰ ماه آینده قابل دسترس دانست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا