A place where you need to follow for what happening in world cup

کدام صرافی‌های غیرمتمرکز بیشتر استفاده قرار می‌گیرند؟

0 149

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) به‌سرعت در حال رشد هستند، به‌طوری که برخی از کارشناسان انتظار دارند به‌زودی این پلتفرم‌ها، صرافی‌های متمرکز را کنار بزنند؛ اما ماه گذاشته کدام‌یک از این پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز بیشترین کاربران را به خود جذب کرده است.

به گزارش کریپتو اسلیت، کریپتو دیفر (CryptoDiffer)، شرکت رسانه‌ای فعال در حوزه بلاک چین، اخیراً فهرستی از ۱۵ صرافی غیرمتمرکز برتر بر اساس تعداد کاربران در ۳۰ روز گذشته، منتشر کرده است.

در صدر این فهرست، پنکیک سواپ (PancakeSwap) از شبکه بایننس اسمارت چین با حدود ۲.۶ میلیون کاربر قرار گرفته است. صرافی غیرمتمرکز بعدی اورکا (Orca) از بلاک چین سولاناست که در ۳۰ روز گذشته ۵۲۸٬۰۰۰ کاربر داشته است. همچنین کوییک سواپ (Quickswap) از شبکه پالیگان نیز با ۱۹۶٬۱۰۰ کاربر در ۳۰ روز گذشته توانسته است جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد.


۱۵ صرافی برتر بر اساس تعداد کاربران در ۳۰روز گذشته

با این حال، یونی سواپ (Uniswap) در کمال تعجب با تنها معادل ۶ درصد از تعداد کل کاربران پنکیک سواپ در جایگاه چهارم قرار گرفته است. هرچند، زمانی که حجم معاملات را بررسی کنیم، آمارها کاملاً متفاوت خواهند بود.

حجم معاملات DEXها رتبه‌بندی دیگری را مطرح می‌کند
داده‌های کوین‌گکو (CoinGecko) نشان می‌دهند که یونی سواپ (نسخه ۳) با ۱.۰۳ میلیارد دلار حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته در رتبه اول قرار دارد. این رقم بیش از یک‌سوم کل حجم روزانه صرافی‌های غیرمتمرکز را تشکیل می‌دهد. در همین حال، پنکیک سواپ با بیش از ۴۹۷ میلیون دلار حجم معاملات در رتبه دوم این فهرست قرار دارد. با اینکه دفعات بازدید از این صرافی تقریباً سه برابر یونی سواپ (نسخه ۳) است، توانسته تنها ۱۷ درصد از حجم معاملات بازار صرافی‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص دهد.

صرافی‌های غیرمتمرکز برتر از نظر حجم معاملات

تعداد بالای کاربران در حالی که حجم معاملات پایین است، نشان می‌دهد که کاربران پنکیک سواپ معمولاً با مبالغ کمتری معامله می‌کنند. در مقابل، یک کاربر معمولی یونی سواپ در مقایسه با کاربران پنکیک سواپ، به‌خاطر حجم معاملات بالایی که دارد، می‌تواند به‌عنوان یک نهنگ در نظر گرفته شود.

رشد صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های متمرکز در حال حاضر حجم معاملات بسیار بیشتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز دارند. با توجه به آمار وب‌سایت استاک‌اَپس (stockapps.com)، نسبت حجم معاملات آنی صرافی‌های غیرمتمرکز به صرافی‌های متمرکز، تقریباً معادل ۱۲ درصد است.

مهم‌تر از همه، با اینکه نسبت حجم معاملات نسبت به ۱۸.۵ درصد در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) کاهش یافته است، این رقم همچنان نشان‌دهنده افزایش کلی در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۰ (دی ۱۳۹۸) است که در حدود ۰.۵ درصد بود.

ادیث ریدز (Edith Reads)، کارشناس امور مالی در شرکت استاک‌اَپس، با اشاره به کمی و کاستی‌های صرافی‌های متمرکز گفته که تنها نکته مبهم درباره تسلط کامل DEXها بر بازار ارزهای دیجیتال، زمان وقوع این اتفاق است.

او گفته است: صرافی‌های غیرمتمرکز به‌طور فزاینده‌ای بین جوامع ارزهای دیجیتال در حال محبوب‌شدن هستند. این صرافی‌ها در حال توسعه با تمرکز روی رفع کاستی‌های پلتفرم‌های متمرکز هستند و فقط زمان تسلط کامل آنها بر بازار مشخص نیست.

ریدز افزود: با توجه به اهمیت روزافزون وب ۳.۰ و اینکه «نهاد‌های متمرکز به‌تدریج کنار گذاشته می‌شوند»، این احتمال وجود دارد که صرافی‌های غیرمتمرکز نقش مهم‌تری در آینده ایفا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.