صنعت بیمه

بازنشستگی پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه آزاد با ۲۰ سال سابقه

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رای وحدت رویه مقرر کرد پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه آزاد مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور بوده و در صورت درخواست بازنشستگی پیش از موعد با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند.

به گزارش حامی مالی، به دنبال اعلام تعارض در خصوص آرای صادره از سوی برخی شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام به بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، که آراء متناقض صادر کرده بودند، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری طبق ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری پس از بررسی، تعارض در آرای صادره در این مورد را محرز دانست و با تشخیص رای به ورود به عنوان رای صحیح، اعلام کرد، پرستاران بیمارستان های دانشگاه آزاد در صورت درخواست بازنشستگی پیش از موعد با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند.

بخشی از مستندات صدور رأی وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری درباره نحوه بازنشستگی پرستاران بیمارستان های دانشگاه آزاد از این قرار است:

۱. نظر به اینکه طبق بند ح ماده ۱۲ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی (مصوب ۸۹/۱/۲۸) که یکی از وظایف و اختیارات هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی را تصویب مقررات مربوط به اعضای هیات علمی و کارکنان اداری دانشگاه اعلام کرده و بند ۶ سومین صورت جلسه کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه (مصوب آذر ماه ۱۳۹۲) که اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی را صرفاً تابع آیین نامه های خاص اداری استخدامی مصوب هیات امنا اعلام نموده است، علیهذا طبق ماده ۱۸۸ قانون کار که بیان می دارد اشخاص مشمول قوانین و مقررات خاص استخدامی، مشمول قانون کار نخواهند بود، اعضای هیات علمی و کارکنان اداری دانشگاه از شمول مقررات قانون کار خارج بوده و رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۵۵ (مورخ ۹۳/۲/۲۹) نیز مؤید این امر می باشد.

۲. باتوجه به ماده ۵ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی (اصلاحی مصوب ۸۹/۸/۱۱)، «دانشگاه موسسه ای غیرخصوصی و غیر دولتی است» و مطابق ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۸۶/۷/۸) که مقرر می دارد نهادهای عمومی غیردولتی مشمول قانون مذکور نمی‌باشند، بنابراین اعضای هیات علمی و کارکنان اداری دانشگاه از شمول ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری خارج خواهند بود.

۳. با عنایت به اینکه مطابق ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور، «کلیه وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی، شهرداری ها، بانک‌ها، موسسات و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی ایران» مشمول قانون مذکور خواهند بود و مطابق با ماده ۵ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه یک مؤسسه می باشد و وفق بند الف ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (مصوب ۹۱/۱۰/۲۸)، یکی از موسسات مستلزم ذکر نام، دانشگاه آزاد اسلامی ذکر شده است، بنابراین اعضای هیات علمی و کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی مشمول قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور بوده و بر حسب تبصره ۳ قانون مذکور که بیان می‌دارد «شاغلین مشاغل سخت و زیان آور که وظایف مربوط به شغل آنان باعث بروز ناراحتی های جسمی و روحی می‌گردد، می‌توانند با داشتن حداقل بیست سال سابقه خدمت، براساس درخواست کتبی خود با حداکثر پنج سال ارفاق بازنشسته شوند»، می توانند با ۲۰ سال سابقه تقاضای بازنشستگی نمایند و دستگاه مکلف به پذیرش درخواست بازنشستگی می باشد.

۴. باتوجه به اینکه طبق ماده ۲ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه یک موسسه آموزشی و پژوهشی بوده و بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه آزاد نیز به دلیل انجام امور آموزشی و پژوهشی و فعالیت اساتید دانشگاه در آن، به عنوان واحدی از دانشگاه محسوب می‌گردند، علیهذا پرستاران بیمارستان‌های مذکور نیز مشمول مقررات مربوط به اعضای هیات علمی و کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی محسوب شده و مآلاً می توانند با ۲۰ سال سابقه خدمت، با ۵ سال سنوات ارفاقی بازنشسته کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا