A place where you need to follow for what happening in world cup

برنامه تغییر دامنه نوسان سهام اعلام شد

0 35

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس از تغییر تدریجی و در هر فصل یک درصد یک درصد دامنه نوسان از سال آینده و تا ١٠ درصد خبر داد .

به گزارش حامی مالی، محسن خدابخش درباره آخرین تصمیمات در زمینه تغییر دامنه نوسان سهام شرکت های بورسی و فرابورسی به ایرنا گفت: اعلام برخی مبنی بر عدم استفاده از دامنه نوسان در هیچ جای دنیا، کاملا اشتباه است. چرا که در همه بازارهای مالی ، محدودیت و توقف‌هایی برای معاملات در نظر گرفته شده تا قیمت سهام بیشتر از میزان مشخص افت نکند.

وی ادامه داد: طی سال گذشته، ورود گسترده سهامداران خرد رخ داد که این مسئله باید در تصمیم گیری‌ها مدنظر قرار گیرد.سرمایه‌گذاران بیشتر از آنکه از طریق صندوق های سرمایه‌گذاری اقدام به ورود غیرمستقیم کنند، علاقمند به ورود مستقیم هستند که چندان مرسوم و حرفه‌ای نیست. علاوه بر این متاسفانه سهامداران تصور می کنند استفاده از کارشناسان خبره ، هزینه زا است.

این مقام مسئول افزود : بازار سرمایه وارد مسیری شده که مبتدیان زیادی با هر میزان سرمایه ورود کرده‌اند و با با کوچک‌ترین اتفاق به سرعت شروع به رفتارها و تصمیم گیری‌های لحظه‌ای می‌کنند. برای مثال با تغییر قیمت‌های جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین ممکن بود سهامداران شروع به خرید و فروش‌های متهورانه کنند. وجود چنین مسایلی باعث شده تا سازمان بورس در تصمیمات برای تغییر دامنه نوسان مورد توجه قرار دهد.

خدابخش گفت: برخی معتقدند دامنه نوسان باید همراه با کشورهای دنیا به ٢٠ درصد تغییر یابد اما با حضور مبتدیان زیاد در بورس ایران این اقدام چندان با وضعیت بازار تطبیق بدارد . از سوی دیگر افزایش دامنه نوسان باید به صورت تدریجی رخ دهد و تا زمان قابلیت پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد نمی‌توان دامنه نوسان را به ٢٠ یا ٣٠ درصد رساند. چراکه یکباره سهامداران تحت تاثیر تصمیمی مانند افزایش احتمالی قیمت گاز تا ۶٠ درصد متضرر شوند.

وی با اشاره به اینکه در صورت بازگشت ثبات به بورس می توان برنامه‌هایی برای افزایش دامنه نوسان اجرا کرد، توضیح داد: طبق تصمیمات اولیه سازمان بورس ، قرار است دامنه نوسان از سال آینده به صورت تدریجی و در هر فصل یک درصد یک درصد و تا ١٠ درصد تغییر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.