اقتصاد کلان

برنامه های رئیس جدید صندوق توسعه ملی

رئیس جدید صندوق توسعه ملی با اشاره به رتبه ۲۳ ایران در بین صندوق های جهان ، برنامه های کلی و رویکردهای جدید را اعلام کرد .

به گزارش حامی مالی، مهدی غضنفری در مراسم معارفه به عنوان رئیس جدید صندوق توسعه ملی با اشاره به وجود ۸۱ صندوق در ۵۰ کشور جهان و تا سال ۲۰۱۸ ، گفت: سه جهت‌گیری برای صندوق توسعه ملی وجود دارد که یکی از آنها جایگاه تثبیتی بوده که هرگاه درآمدهای نفتی کم شد، منابع صندوق جایگزین شود. دومین ، جایگاه توسعه‌ای بوده که با بودجه کاری ندارد و سومین رویکر هم تسهیل ثروت بین‌المللی بوده که هدف اصلی آن برای آیندگان است.

وی با اشاره به برنامه‌ ورودی و خروجی منابع و اصلاح فرایندهای داخلی صندوق توسعه ملی ، ادامه داد:باید مشخص شود از منابع ورودی صندوق چند درصد تثبیتی، توسعه‌ای و ثروت آیندگان خواهد بود. منطق اساسنامه نشان می‌دهد منابع برای آیندگان است و باید ارزش آن افزایش یابد و نه اینکه منابع صندوق سیر نزولی پیدا کند. همچنین متنوع‌سازی مصارف و سرعت بازگشت مطالبات در دستورکار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول افزود: ۵۰ درصد صندوق‌های بین‌المللی مربوط به آیندگان یا ثروت است و هیچ‌کس حق ندارد از آن برای بودجه جاری یا طرح‌های اجتماعی که پول آن بر نمی‌گردد، استفاده کند.

به گفته غضنفری ، حجم دارایی‌های صندوق‌های دنیا ۸ هزار میلیارد دلار و سهم کشورهای صادر کننده نفت ، ۶۰ درصد معادل ۴۵۰۰ میلیارد دلار سهم کشورهای غیر نفتی ۳۵۰۰ میلیارد دلار است. همچنین ۱۰ صندوق اول دنیا، ۷۰ درصد دارایی‌ها را دارند و صندوق توسعه ملی ایران در رتبه ۲۳ قرار دارد. صندوق نروژ نیز با هزار میلیارد دلار دارایی در جایگاه اول است.

غضنفری با اعلام درخواست تفویض اختیارات هیأت امنا به هیأت عامل شد، ادامه داد: شفاف شدن حساب‌ها، حضور در بازارهای بین‌المللی و استفاده از اعتبار و سایر بخش‌ها و بانک‌ها و کمک به فعالیت‌های صادراتی و اضافه شدن واحد سنجش ریسک از رویکردهای جدید خواهد بود. همچنین پیشنهاد می‌شود بخش سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد به صندوق توسعه ملی ملحق شود تا بتوان با تمرکز بیشتری در این راستا گام برداشت.

وی تنوع سازی مصارف و افزایش سرعت بازگشت تسهیلات را از دیگر برنامه ها برای دوره پنج ساله مدیریت صندوق توسعه ملی دانست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا