اخبار سایتبانک ها

تکلیف چکهای ضمانتی در قانون جدید چیست؟

 پس از ابلاغ قانون جدید چک برخی ابهامات و سوالات در خصوص برخی ویژگی های چک مطرح گردید که امکان یا عدم امکان اخذ به عنوان ضمانت پس از اجرای این قانون به طور کامل یکی از این سوالات می باشد.

به گزارش حامی مالی، یکی از مهمترین کاربردهای چک، استفاده از این سند تجاری به عنوان ضمانت یا تضمین حسن انجام تعهدات، تسهیلات و … می باشد که در قانون چک شکایت کیفری و صدور اجراییه دادگاه موضوع ماده ۲۳ قانون چک در مورد این چک ها سلب شده است.

از مهمترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که تکلیف این چکها که معمولاً بدون تاریخ و سفید امضا اخذ می گردید، با توجه به ماده ۲۱ قانون جدید چک به صدور چک را سیستمی می داند چگونه خواهد شد؟

به نظر می رسد در صورتی که در قانون تغییری ایجاد نشود ، از سال ۱۴۰۰ امکان اخذ چک بدون تاریخ و سفید امضا بابت ضمانت وجود نخواهد داشت و باید کلیه فیلدهای چک‌های صادره از جمله چک ضمانت به صورت کامل بر روی برگه چک و سامانه صیاد درج شود که در صورت عدم حذف مهلت انقضای سه ساله چک در مجلس این تاریخ بیشتر از سه سال از تاریخ دریافت دسته چک نخواهد بود.

در واقع چک‌های ضمانت به صورت کامل تکمیل شده و مانند سایر چک ها قابلیت پاس شدن دارد، مگر اینکه صادرکننده با طرح شکایت خیانت در امانت و اعمال ماده ۱۴ قانون چک از وصول آن جلوگیری نماید.

لازم بذکر است به احتمال فراوان موضوع مهلت انقضای سه ساله چک در مجلس دست خوش تغییر خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا