اقتصاد خانوار

خسارت کشاورزان و دامداران خوزستانی جبران می شود

استاندار خوزستان گفت: بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت خسارت کشاورزان و دامداران و طرح‌های آبرسانی در خوزستان اختصاص یافت.

به گزارش حامی مالی، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه خوزستان گفت: در پی بروز مشکلات تنش آبی و خشکسالی در استان با پیگیری‌های انجام شده هیاتی متشکل از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاونان وزیران نیرو و جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و دادستانی کل کشور به استان سفر و نشستی در استانداری خوزستان برگزار شد.
قاسم سلیمانی دشتکی افزود: در این نشست پیشنهادات خوبی برای طرح در هیات دولت ارائه که در نشست روز یکشنبه دولت این پیشنهاد‌ها بررسی و همگی به تصویب رسیدند.
وی ادامه داد: از جمله این مصوبات پرداخت باقیمانده خسارت سیل ۹۸، پرداخت خسارت به دامداران وکشاورزان ، اعتبار برای ساخت سد‌های مارد و چوئبده در آبادان و خرمشهربرای جلوگیری از ورود آب شور دریا و طرح‌های مقابله با تنش آبی در استان میباشد که در مجموع در این خصوص یک هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.
استاندار خوزستان بیان کرد: ظرف دو سه روز آینده ۵۰ درصد ااین اعتبارات به صورت نقد پرداخت و یک ماه پس از اجرای طرح‌ها ۵۰ درصد باقی مانده آآن پرداخت خواهد شد.
سلیمانی دشتکی گفت: پیش بینی ما این بود که سال زراعی امسال ازنظربارندگی نزدیک به نرمال باشد و درسه چهار ماه نخست سالزراعی مشکل خاصی نداشتیم، ولی از اسفند ماه میزان بارندگی‌ها مناسب نبود و بر این اساس چندین جلسه برگزار و برنامه ریزی‌های متنوعی انجام و برنامه سازگاری با خشکسالی تدوین و و دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: براساس این برنامه تامین آب شرب، کشاورزی، دام‌ها، تالاب هورالعظیم مشخص شد که متاسفانه به علت عدم رعایت الگوی کشت با مشکلاتی روبرو شدیم.
استاندار خوزستان ادامه داد:تالاب هور العظیم دارای پنج مخزن ورودی است که آب آن توسط رودخانه کرخه و ذهاب‌های نیشکر تامین می‌شود وتلاش ما حفظ حقابه، ماهیان، پرندگان و آب موجود در تالاب می‌باشد.
سلیمانی دشتکی بیان کرد:برای تامین آب دامهایی از جمله گاومیش حوضچه هایی فراهم شده است که نیاز به آب دارند که در این زمینه و همچنین تامین آب دام های سبک تانکرهای آبرسانی مشغول انتقال آب هستند که در این زمینه بنیاد برکت و نیروهای مسلح آمادگی برای تامین تانکر های بیشتر را اعلام کردند.
وی ادامه داد : بنیاد برکت طبق تفاهم نامه‌ای در امر حل مشکل تنش آبی در ۴۷۱ روستا استان مشارکت می‌کند و در سفر روز دو شنبه مخبر، مدیر عامل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به استان اعتباری علاوه بر هزینه اجرای این تفاهمنامه برای طرح‌های آب استان تخصیص می‌یابد.
استاندار خوزستان گفت: همچنین در این زمینه بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی و محرومیت زدایی ریاست جمهوری نیز اعتبارات خوبی برای حل مشکل کم آبی در استان درنظرگرفته اند.
سلیمانی دشتکی افزود: تاکنون هیچ عملیات اجرایی برای ساخت تونل بهشت آباد انجام نشد‌ه است و هیچ مجوزی برای آن نیز صادر نگردیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا