A place where you need to follow for what happening in world cup

دشمنی ۱۲ ساله چین و بیت کوین

0 134

از سال ۲۰۰۹، چین و هنگ‌کنگ، شمشیرشان را برای بیت کوین از رو بسته‌اند. در طول این سال‌ها، در بسیاری از مواقعی که سقوط قیمت بیت کوین باعث ترس، بلاتکلیفی و نبود قطعیت شد، رد پای چین را می‌شد پیدا کرد.

به گزارش کوین تلگراف، روز گذشته قیمت بیت کوین با سقوطی ۵ درصدی همراه شد؛ این سقوط پس از آن اتفاق افتاد که بانک مرکزی چین تمام تراکنش‌های مرتبط با این ارزها را غیرقانونی اعلام کرد. این در حالی است که طی ۱۲ سال اخیر، چین نقشی عمده در ۱۹ مورد ترس، بلاتکلیفی و نبود قطعیت‌هایی داشته است که معامله‌گران را نگران کرده بود.

۲۰۰۹: چین برای اولین بار ارزهای مجازی را ممنوع کرد

۱- قانون‌گذاران چینی هیچ زمانی از طرفداران ارزهای دیجیتال نبوده‌اند. سال ۲۰۰۹ و زمانی که فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در روزهای ابتدایی خود قرار داشت، وزارت فرهنگ و وزارت تجارت چین، استفاده از ارزهای مجازی برای معاملات کالا را ممنوع اعلام کردند. در آن زمان به‌طور خاص از بیت کوین اسمی برده نشده بود. این کار را می‌توان سنگ بنای قانون‌گذاری‌های سخت‌گیرانه در چین در ارتباط با ارزهای دیجیتال دانست.

۲۰۱۳: بیت کوین به‌طور خاص ممنوع اعلام شد

۲- در سال ۲۰۱۳، بانک مرکزی چین، مؤسسات مالی را انجام تراکنش‌ها با ارزهای دیجیتال منع کرد. این بانک ارزهای دیجیتال را «بدون معنای واقعی» توصیف کرد. پس از انتشار این خبر، قیمت بیت کوین ۱,۰۰۰ دلار کاهش یافت. در آن زمان بی‌تی‌سی چاینا (BTCC)، بیشترین سهم در معاملات بیت کوین را در اختیار داشت. شایان ذکر است که کمی بعد، قیمت بیت کوین احیا شد.

۲۰۱۴: تهدیدهای توخالی

سال ۲۰۱۴ به ما یاد داد که اخبار غیرواقعی از ممنوعیت قانون‌گذاران چینی و بانک مرکزی این کشور، به اندازه اخبار واقعی، روی بازار تأثیر می‌گذارد.

۳- در ماه مارس آن سال، وب‌سایت سینا ویبو (Sina Weibo) ادعا کرد که بانک مرکزی چین به‌دنبال مسدودسازی تراکنش‌های بیت کوین و این کار را طی یک ماه عملی خواهد کرد. با وجود این که کمی بعد مشخص شد این خبر صحت ندارد، ولی باز هم قیمت بیت کوین سقوط کرد.

۴- تقریباً همزمان با این خبر، صرافی FXBTC که چین فعالیت می‌کرد، عنوان کرد که به‌دلیل تهدیدهای قانون‌گذاران در ارتباط با توقف فعالیت‌هایش، درهای صرافی را به روی کاربران خواهد بست. این دو خبر در سال ۲۰۱۴، باعث شد که قیمت بیت کوین از ۷۰۹ دلار به ۳۴۶ دلار برسد.

کمی بعد و اواخر ماه مه آن سال، قیمت بیت کوین بار دیگر به بالای ۶۰۰ دلار بازگشت.

۲۰۱۶: هک صرافی‌های چینی

۵- صرافی هنگ‌کنگی بیت فینکس (Bitfinex)، قربانی یکی از بزرگترین هک‌های تاریخ ارزهای دیجیتال شد. طی این حمله، هکرها چیزی در حدود ۱۱۹,۷۵۶ واحد بیت کوین را از این صرافی سرقت کردند که در زمان نگارش این خبر ارزشی معادل ۵ میلیارد دلار دارند. مراجع قضایی همچنان در حال ره‌گیری برخی از این بیت کوین‌های سرقتی هستند. در آن زمان، انتشار خبر هک بیت فینکس باعث سقوط ۱۰ درصدی قیمت بیت کوین طی دو روز شد.

۲۰۱۷: دو ممنوعیت در یک ماه

۶ و ۷:‌ در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷، دولت چین به‌صورت رسمی صرافی‌ها را از ارائه خدمات در داخل این کشور منع کرد. بانک مرکزی چین هم اعلام کرد که شهروندان این کشور اجازه شرکت در عرضه‌های اولیه سکه (ICO) را ندارند.

سه ماه طول کشید که قیمت بیت کوین از ۴,۰۰۰ دلار به اوج ۲۰,۰۰۰ دلاری خود برسد.

۸ و ۹: قیمت بیت کوین در یک روند صعودی قدرتمند قرار داشت که خبر بسته‌شدن صراف BTCC منتشر شد. گفته می‌شد که دلیل توقف فعالیت این صرافی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های دولتی از سوی چین باشد. بانک مرکزی چین ادعا می‌کرد که دیوارهای بیت کوین روزی فرو خواهد ریخت. شایان ذکر است که این صرافی همچنان فعال است.

بیت کوین با وجود این اخبار همچنان روند احیای خود را حفظ کرد و در برخی بازه‌ها شاهد اصلاح‌های جزئی بودیم.

۲۰۱۸: اخبار منفی

۱۰- اخباری که ژانویه آن سال منتشر شد، حاکی از آن بود که چینی‌ها مسئول سقوط بزرگ بازار هستند.

۱۱- در این زمان، بسیاری معتقدند بودند که انتشار اخباری مبنی بر اعمال محدودیت‌ها دولت چین در بحث استخراج ارزهای دیجیتال، عامل اصلی سقوط بازار است. اواسط فوریه، قیمت بیت کوین با سقوطی بیش از ۶۵ درصد، به ۶۸۵۲ دلار رسید.

صد البته این سقوط هم دوام چندانی نداشت و تا پایان همان ماه، بیت کوین موفق شد بار دیگر به بالای ۱۱۰۰۰ دلار برسد.

۲۰۱۹: دوباره ترس، بلاتکلیفی و نبود قطعیت

دشمنی ۱۲ ساله چین و بیت کوین؛ این کشور نزدیک به ۲۰ بار تلاش کرده تا بیت کوین را بکشد
۱۲- قیمت بیت کوین آوریل آن سال با اصلاحی جزئی روبه‌رو شد. به‌گفته کارشناسان، پیش‌نویس لایحه توسعه و اصلاح چین که در آن قرار بود استخراج ارزهای دیجیتال ممنوع شود، دلیل اصلی این اصلاح بوده است.

۱۳- کمی بعد، بانک مرکزی چین عنوان کرد که در صورت کشف معاملات ارزهای دیجیتال، فوراً آن را متوقف خواهد کرد.

پس از انتشار این اخبار، قیمت بیت کوین سقوطی اندک را تجربه کرد، ولی کمی بعد شاهد احیا و پیشروی به‌سوی اوج تاریخی تازه بودیم.

۲۰۲۰: حمام خون و انگشت اتهام به‌سمت چین

۱۴- حمام خونی که ماه مارس سال ۲۰۲۰ شاهد آن بودیم، باعث شد که قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال سقوط کند. در آن زمان شیوع کرونا تازه قوت گرفته بود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند فروش بیت کوین‌های ماینرهای چینی عامل اصلی این کاهش قیمت بود.

۱۵- نوامبر ۲۰۲۰ دولت هنگ‌کنگ اعلام کرد که در نظر دارد معاملات خرد ارزهای دیجیتال را ممنوع کند. این کشور دلیل این اقدام را مبارزه با پول‌شویی عنوان کرده بود.

اولین سال شیوع کرونا با شکسته‌شدن رکورد ۲۰,۰۰۰ دلاری برای بیت کوین به پایان رسید. این اولین بار طی ۳ سال پیش از آن بود که بیت کوین به بالای ۲۰,۰۰۰ دلار می‌رسید. کمی بعد شاهد ثبت اوج تاریخی تازه در ۳۰,۰۰۰ دلار بودیم.

۲۰۲۰: همچنان چین مقصر است

۱۶- ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت) انجمن ملی امور مالی اینترنتی چین، انجمن بانکداری این کشور و انجمن پرداخت چین، طی بیانیه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و خطرات احتمالی این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها هشدار دادند.

۱۷- یک ماه بعد، بانک مرکزی چین به بانک‌های چینی و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت موبایلی این کشور دستور داد که از ارائه خدمات به مشتریانی که با ارزهای دیجیتال سر و کار دارند، خودداری کنند.

۱۸- ماه ژوئن (خرداد)، مقامات چینی استخراج ارزهای دیجیتال در کشور را ممنوع اعلام کردند. این خبر باعث شد تا ماینرها از چین به دیگر نقاط جهان مهاجرت کنند.

۱۹- دیروز، بار دیگر بانک مرکزی چین طی دستوری، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در این کشور را ممنوع اعلام کرد.

شکست پشت شکست

با احتساب ممنوعیت‌های روز جمعه، دولت‌های چین و هنگ‌کنگ، ۱۱ بار به‌طور مستقیم نسبت به تهدید به ممنوعیت یا اجرای ممنوعیت در قبال ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها و ماینرها اقدام کرده‌اند. در موارد دیگر، اخبار غیرواقعی و هک‌ها باعث شده‌اند تا قیمت بیت کوین سقوط کند. از سال ۲۰۰۹، بارها چین عامل اصلی ترس، بلاتکلیفی و نبود قطعیت در بازار بوده است.

داده‌های بازار نشان می‌دهد که طی ۲۴ ساعت، قیمت بیت کوین ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در حال حاضر نیز هر واحد بیت کوین در محدوده ۴۲,۰۰۰ دلار معامله می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.