A place where you need to follow for what happening in world cup

رشد تسهیلات با رویکرد تقویت تعاونی‌ها و حمایت از تولید

0 259

مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان خوزستان از رشد تسهیلات پرداختی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با رویکرد تقویت تعاونی ها و حمایت از تولید خبر داد.

جلیل کرمی ضمن ارائه عملکردی از بانک گفت: در سال ۱۳۹۹ علی‌رغم محدودیت های کرونایی، تعطیلی های استان و برخی کسب و کارها، با رویکرد ارتقاء و تقویت بخش تعاون و حمایت از بنگاه‌های تولیدی و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه در زمینه پرداخت تسهیلات نسبت به سال ۱۳۹۸ در بانک توسعه تعاون استان خوزستان شاهد رشد ۱۴ درصدی پرداخت تسهیلات بودیم.

با وجود اینکه سهم عمده تسهیلات بانکی در سال ۹۸ تسهیلات سیل زدگان و قانون اشتغال روستایی بوده ولی در سال ۹۹ علیرغم محدودیت ها، تعطیلی ها و مشکلات متعدد مرتبط با شیوع ویروس کرونا باز هم شاهد رشد تسهیلات استان نسبت به سال ۹۸ بودیم.

وی با اشاره به عملکرد مطلوب بانک در زمینه قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری اظهار داشت: با احتساب تسهیلات مصوب تا کنون ۸۰ درصد سهمیه ابلاغی مصرف شده که برای حدود ۱۵۴۹ نفر شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این تسهیلات با توجه به ارزان قیمت و بلند مدت بودن در بخش روستایی و عشایری توانسته بخشی از مشکلات موجود در روستاها را مرتفع و کمی از مهاجرت روستاییان به شهرها را کاهش دهد.

عمل به تکالیف اساسنامه ای

کرمی با اشاره به سهم ۸۰ درصدی بخش تعاون در تسهیلات پرداختی سال ۹۹ بانک اظهار داشت: در تسهیلات پرداختی سال ۹۹ بانک توسعه تعاون در استان خوزستان، سهم بخش تعاون ۸۰ درصد و بخش غیر تعاون ۲۰ درصد بوده که در این زمینه الزام اساسنامه ای بانک نیز در استان محقق گردیده است.

مدیر شعب بانک توسعه تعاون ضمن اعلام خبر سهم بالای پرداخت تسهیلات عمومی به اقشار مختلف جامعه گفت: خوشبختانه در پرداخت تسهیلات عمومی به اقشار عادی جامعه که به معنای بکارگیری منابع بانک جهت مرتفع نمودن نیازها و خواسته‌های اولیه عموم مردم برای ایجاد رفاه نسبی است، استان خوزستان بیش از ۲۵ درصد تسهیلات پرداختی در سال ۹۹ را به تسهیلات خرد جهت عموم مردم اختصاص داده که این رقم از میانگین کشوری در بانک نیز بالاتر است.

وی ادامه داد: پرداخت این تسهیلات علاوه بر رفع نیازهای مردم به واسطه اینکه عمدتاً جهت خرید کالاهای اساسی ایرانی پرداخت گردیده، زمینه تولید کالاهای ایرانی و افزایش اشتغال را فراهم نموده است.

تحقق ۱۰۰ درصدی تکالیف ابلاغی

کرمی افزود: بانک توسعه تعاون استان خوزستان در سال ۹۹ موفق به تحقق ۱۰۰ درصدی سهمیه ابلاغی به استان در زمینه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و بند پ ماده ۸۹ قانون برنامه توسعه ششم و همچنین تحقق ۹۰ و ۸۰ درصدی تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه جهت مددجویان بهزیستی و مددجویان کمیته امداد شده است که البته پرداخت تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ مددجویان بهزیستی و کمیته امداد همچنان ادامه دارد که امید می‌رود در این زمینه نیز تحقق ۱۰۰درصدی سهمیه ابلاغی را شاهد باشیم. همچنین در زمینه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در مجموع ۳۹۵ فقره به مجموع ۲۰۴،۸۰۰ میلیون ریال در سال ۹۹ به متقاضیان پرداخت گردید.

سهم عمده در تسهیلات پرداختی به بخش گردشگری

مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان خوزستان با اشاره به عملکرد مطلوب استان در زمینه پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ گفت: در بخش گردشگری، بانک ‌توسعه ‌تعاون ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت نموده که این رقم بالاترین میزان تسهیلات پرداختی یک بانک از کل تسهیلات پرداختی به بخش گردشگری توسط سیستم بانکی استان در سال ۹۹ بوده است.

در بخش کشاورزی نیز ۸۰ درصد سهمیه ابلاغی به متقاضیان پرداخت شد و در این زمینه نیز استان خوزستان نسبت به استان‌های دیگر پیشتاز بوده که از جمله تسهیلات پرداختی می توان به پرداخت تسهیلات ۳۴۰ میلیارد ریالی به ۹ تعاونی پرورش میگو شهرستان هندیجان اشاره کرد که می‌تواند زمینه محرومیت‌زدایی و تبدیل شدن این شهرستان به یکی از قطب‌های پرورش میگو را فراهم آورد.

در بخش صنعت و معدن نیز از محل بند الف تبصره ۱۸ و ماده ۵۲ قانون الحاق که سهمیه آن به صورت متمرکز و کشوری بوده، در استان خوزستان ۱۵۴ میلیارد ریال تسهیلات مصوب گردید که از این مبلغ تاکنون ۹۶ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت گردیده است.

کرمی ادامه داد: ۳۵ درصد تسهیلات پرداختی سال ۹۹ در بخش صنعت و معدن و ۲۵ درصد در بخش کشاورزی بوده است که امید می‌رود زمینه حفظ و ایجاد اشتغال در استان را فراهم نموده باشد.

تلاش در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰

مدیر شعب استان با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ و راهبردهای بانک در این زمینه اظهار داشت: در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و اهداف راهبردی بانک توسعه تعاون در سال جاری جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه ای کلان اجتماعی و اقتصادی، توسعه اقتصادی بخش تعاون، کمک به استمرار فعالیت تعاونی‌های فعال به ویژه در حوزه تولید و صادرات و تحقق برنامه های ابلاغی در حوزه پرداخت تسهیلات تکلیفی و تبصره ای همچنان در دستور کار قرار دارد.

گفت و گو از سعید ترکان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.