مالیات

صدور قبض مالیاتی خانه های لوکس و خالی

سازمان امور مالیاتی در خصوص تحقق مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش حامی مالی، به دنبال گزارش دیوان محاسبات از اجرای ۱۰ ماهه قانون بودجه ۱۴۰۰ و عدم تحقق مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس، سازمان امور مالیاتی توضیحاتی ارائه کرد.

در توضیحات سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت مربوط به ده‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ آمده است: در خصوص مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت، بالغ بر ۱۲.۵۰۰ واحد مسکونی مشمول مالیات شناسایی و مالیات مربوط به آنها به همراه اطلاعات واحد مسکونی و مالکان ذی‌ربط، در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده و بارگذاری شده است و پرداخت این مالیات به صورت سیستمی بوده و امکان صدور قبض مالیاتی در درگاه مزبور به نشانی My.Tax.gov.ir برای تمام مشمولین فراهم شده است.

این توضیح لازم است که به موجب جز (۳) بند (خ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظف بوده‌اند امکان دسترسی برخط به اطلاعات املاک مورد نیاز سازمان در حوزه املاک را در اختیار این سازمان قرار دهند اما صرفاً وزارت راه و شهرسازی اطلاعات ۶۵۰۰ واحد را در قالب لوح فشرده به سازمان ارسال نمود و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته هیچ‌گونه اطلاعاتی در این خصوص به سازمان ارائه نکردند.

با این حال مطابق با ماده (۸) آئین‌نامه اجرایی بند (خ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی مکلف به اعلام دارایی‌های مشمول و ارزش آنها به مالکین طی دو ماه از پایان آذرماه ۱۴۰۰ بوده است که این اقدام بر اساس اطلاعات در دسترس سازمان مطابق با مقررات انجام شده است. همچنین به موجب ماده (۱۰) آئین‌نامه مزبور چنانچه اشخاص مشمول تا پایان بهمن‌ماه نسبت به پرداخت مالیات اقدام ننمایند سازمان می‌تواند از طریق انجام عملیات اجرایی نسبت به وصول مالیات متعلقه اقدام کند.

بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور حسب قوانین و مقررات موضوعه به تکالیف خود عمل نموده و امید است مؤدیان مالیاتی به تکالیف خود در پرداخت مالیات‌های متعلقه اقدام نمایند در غیر این صورت سازمان برابر مقررات موجود نسبت به وصول مالیات‌های تعلق‌گرفته اقدام خواهد کرد.

سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر واحدهای مسکونی خالی هم اعلام کرده است: در رابطه با مالیات بر واحدهای مسکونی خالی دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات مزبور به شماره ۵۱۷/۱۴۰۰/۲۰۰ مورخ ۰۶/‏۰۷/‏۱۴۰۰‬ از سوی سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده و بر همین مبنا سامانه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه با امکان مراجعه سیستمی و پرداخت غیرحضوری مالیات راه‌اندازی شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی تعداد ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی احصاء شد که بالغ بر ۴۸۸ هزار واحد از آنها در شهرهای بالاتر از صد هزار نفر جمعیت بوده و مشمول پرداخت مالیات شده است. مالیات این واحدها محاسبه و در درگاه خدمات الکترونیک سازمان به نشانی My.Tax.gov.ir اطلاع‌رسانی شده است. حسب بند (۹) دستورالعمل فوق‌الذکر مالک یا مالکان واحدهای مشمول مالیات مکلف به پرداخت مالیات حداکثر یک ماه پس از اعلام سازمان می‌باشند.

بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور حسب قوانین و مقررات موضوعه به تکالیف خود عمل کرده و امید است مؤدیان مالیاتی به تکالیف خود در پرداخت مالیات‌های متعلقه اقدام کنند در غیر این صورت سازمان برابر مقررات موجود نسبت به وصول مالیات‌های تعلق‌گرفته اقدام خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا