صنعت و معدن

وزارت صنعت به دنبال عرضه همه محصولات در بورس کالا

قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه وعده کاهش قیمت سیمان و فولاد ، پیش بینی است، گفت: سیاست وزارت صنعت ورود کلیه محصولات به بورس کالا و فراهم شدن زمینه مراجعه خریداران عمده است .

به گزارش حامی مالی به نقل از بورس پرس، محمدصادق مفتح درباره اظهاراتی مبنی بر قیمت گذاری جدید سیمان و فولاد گفت: طبق قانون، کالاها در بورس کالا از شمول قیمت گذاری خارج هستند و دستور پذیر نیستند. سیاست وزارت صنعت مشخص شده و قرار است ضمن ورود کلیه محصولات به بورس کالا، زمینه مراجعه خریداران عمده به این بازار برای تهیه کالاهای مورد نیاز فراهم شود.

وی افزود: این اقدام و سیاست وزارت صنعت بدین معنا است که نمی توان قیمت ها را در بورس کالا بصورت دستوری تعیین کرد. این موضوع باید مدنظر باشد که فعالان اقتصادی بنا بر میزان تولید و مصرف فعالان، پیش بینی هایی را از بازار یک کالا و قیمت ها خواهند داشت که در این مورد هم اظهارات مطرح شده در خصوص کاهش قیمت سیمان و فولاد فقط به عنوان پیش بینی است و این احتمال وجود دارد قیمت ها به نرخ اعلام شده برسند.

این مقام مسئول ادامه داد: بورس کالا بستری برای تقابل عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت است و قرار نیست قیمت اعلام شده در مورد سیمان و فولاد بصورت ابلاغیه یا بخشنامه به بورس کالا ارائه شود. بورس کالا بازاری است که قیمت کالاها در آن فقط براساس عرضه و تقاضا تعیین می شوند اما درباره محصول سیمان مانند هر کالای دیگری پیش بینی شده قیمت ها با توجه به میزان تولید و رشد عرضه ها به نرخ اعلام شده برسند.

تبعات قیمت گذاری دستوری در اقتصاد

مفتح به قیمت گذاری دستوری و تبعات استفاده از آن در اقتصاد اشاره و عنوان کرد: چندین سال است قیمت گذاری دستوری تجربه شده و نه تنها هیچ گاه منجر به ایجاد آرامش در بازار نشد بلکه سبب افزایش مشکلات موجود در اقتصاد شد. به نظر نمی رسد کسی وجود داشته باشد که موافق قیمت گذاری دستوری باشد بلکه قیمت ها باید از طریق ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین شوند که بورس کالا تنها ابزار برای انجام معاملات و تعیین قیمت دقیق و شفاف است.

برنامه وزارت صنعت برای افزایش همکاری با بورس کالا

وی به برنامه وزارت صنعت در دولت سیزدهم برای همکاری با بورس کالا اشاره کرد و توضیح داد: بارها در جلسات مختلف تنظیم بازار، صحبت های متعددی برای استفاده از بورس کالا به منظور عرضه محصولات و کشف قیمت کالاها مطرح شده است. وزیر صنعت معتقد به استفاده از بورس کالا برای تنظیم بازار محصولات مختلف است و نسبت به دولت قبل تاکید بیشتری برای همکاری با بازار سرمایه دارد.

به گفته مفتح، تلاش بر این است در حد امکان زمینه عرضه محصولات مهم و اثرگذار در معیشت مردم در بورس کالا فراهم شود. تا کنون بخش زیادی از محصولات در این بازار عرضه شده و بقیه محصولات هم باید در بورس کالا عرضه شوند که برنامه ریزی ها و هماهنگی های مختلف برای اجرایی شدن این اقدام در حال انجام است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا