A place where you need to follow for what happening in world cup

پیشنهاد تمدید مصوبه قیمت سوخت کارخانه های سیمان

0 121

باتوجه به مشکلات پیش آمده برای کارخانه‌های سیمان که ناگزیر از مصرف سوخت مازوت هستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد تمدید مصوبه مربوط به قیمت هر لیتر سوخت نفت کوره کارخانه های سیمان برای سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را به هیئت وزیران ارائه نموده است.

به گزارش حامی مالی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، قیمت هر لیتر سوخت نفت کوره کارخانه‌های سیمان که به شبکه سراسری گاز اتصال ندارند و همچنین آن دسته از کارخانه‌های سیمان که در ماه‌های سرد سال مجبور به استفاده از مازوت هستند، مطابق تصویب نامه سال ۱۳۹۵ هیئت وزیران و با تشخیص وزارت نفت معادل قیمت گاز مصرفی بخش صنعت و معدن تعیین شد، تصمیمی که دولت بنابر ضرورت موجود، آن را برای سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تمدید کرد.

در ادامه و برای سال ۱۳۹۹ مبنای محاسبه قیمت نفت مصرفی کوره بر مبنای‌ قیمت‌های بین‌المللی با نرخ تسعیر ارز سامانه نیما تعیین گردید، همچنین مقرر شد قیمت هر لیتر نفت کوره مصرفی آن دسته از کارخانه‌های سیمان که به دلیل مدیریت شبکه گاز به تشخیص وزارت نفت از ابتدای مهرماه تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۹ مکلف به استفاده از نفت کوره می‌شوند معادل قیمت گاز مصرفی بخش صنعت معدن تعیین شود.

درحال حاضر سه واحد سیمانی مازوت سوز (زابل، خاش و لارستان و در آینده‌ای نزدیک نیس چاه‌بهار) به­دلیل نبودن شبکه‌ گاز سراسری در منطقه ناگزیر از مصرف مازوت هستند، موضوعی که با توجه به عدم تمدید مصوبه سال ۱۳۹۵ در سال ۱۳۹۹ و تثبیتی بودن قیمت سیمان، فعالیت واحدهای مذکور را در مقایسه با واحدهایی که از گاز استفاده می‌کنند، غیررقابتی کرده است. همچنین مصوبه سال ۱۳۹۹ نیز ناظر به شرکت‌هایی است که به شبکه گاز متصل هستند ولی بدلیل اعمال مدیریت شرکت گاز مجبور به استفاده از مازوت می‌شوند.

لذا با توجه به اینکه شرکت‌های یادشده به شبکه گاز متصل نیستند که مشمول مدیریت شبکه باشند و نیز باتوجه به مشکلات پیش آمده برای واحدهای مذکور که در مناطق محروم نیز مستقر هستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد تمدید مصوبه سال ۱۳۹۵ برای سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را به هیئت وزیران ارائه نموده است.

گفتنی است این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت طی می کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.