A place where you need to follow for what happening in world cup

چگونه سهام عدالت (روش مستقیم و غیر مستقیم) خود را بفروشیم؟

0 730

بعد از آزادسازی سهام عدالت و امکان تعیین روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم برای این سهام حالا یکبار دیگر مشمولان سهام عدالت باید دست به انتخاب بزنند. در این مرحله سهامداران باید بین فروش سهام عدالت و نگهداری آن یکی را انتخاب کنند. در صورتی که شما گزینه فروش را انتخاب کرده باشید قطعا با سوالات متعددی از قبیل “چطور سهام عدالت خود را بفروشیم؟” ، “برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنم؟” و سوالات مشابه زیادی برخورد کرده‌اید. در ادامه سعی می‌کنیم تا به این سوالات پاسخ بدهیم و به شما کمک کنیم تا راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

چه کسانی می‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند؟

مهم نیست که شما روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده باشید، همه می‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند. البته باید توجه کنید که این موضوع به این معنی نیست که روش فروش برای همه یکسان است. در روزهای گذشته و با شروع اختصاص سهام به افرادی که روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده بودند روش‌های فروش هم مشخص شدند که در بخش بعدی این روش‌ها را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

سهام عدالت خود را بفروشیم یا نه؟

فروش و نگهداری سهام عدالت انتخابی است که به عوامل زیادی مثل میزان نیاز فرد به پول این سهام، ریسک پذیری فرد، تمایل افراد به سرمایه گذاری های طولانی مدت و عوامل مشابه این موارد بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای تصمیم گیری در این زمینه اصلا عجله نکنید و قبل از انتخاب تمام جوانب تصمیم خودتان را بررسی کنید.

روش مستقیم یا غیرمستقیم، فروش سهام عدالت به کدام روش بهتر است؟

فروش سهام عدالت در روش غیرمستقیم

افرادی که روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند باید توجه داشته باشند که فروش برای آن‌ها یک تفاوت اساسی با افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند دارد. تفاوت روش مستقیم و غیرمستقیم این است که با انتخاب روش غیر مستقیم، شما به جای دریافت چندین سهم از شرکت‌های مختلف، سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری را دریافت می‌کنید و برای فروش هم فقط سهام همان شرکت را خواهید فروخت.

سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند پس از این که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس پذیرش شدند می‌توانند نسبت به فروش سهامشان اقدام کنند و برای فروش باید چهار مرحله را طی کنند.

در خصوص روش غیرمستقیم نیز، طبق اعلام دولت سهامداران با انتخاب این روش مدیریت سهامشان را به شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌دهند که تا به الان ۱۸ شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده‌اند.

در روش مستقیم سهامداران می‌توانند به صورت جداگانه سهام ۳۶ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت را مدیریت و تصمیم‌گیری کنند که کدام سهام را بفروشند و کدام را نگه دارند، اما در روش غیرمستقیم همه این ۳۶ نماد در قالب شرکت سرمایه‌گذاری استانی تجیمع می‌شود و سهامدار با یک نماد سروکار دارد.

در روش غیرمستقیم چون سهامدار با یک نماد طرف است، به طور مثال اگر یک واحد را بفروشد تعدادی از سهام فروخته خواهد شد.

براساس آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت که مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار است، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مرور باید کارهای پذیرش در بورس را انجام دهند تا بتوانند وارد بورس شوند، در تبصره‌ای از این آیین‌نامه آمده که این شرکت‌ها ظرف مدت یک سال بورسی شوند اما در حال حاضر ۱۲ شرکت پذیرش شده‌اند که خیلی سریع‌تر از زمان‌بندی مشخص شده است.

فروش سهام عدالت در روش مستقیم

افرادی که روش مستقیم سهامداری را تا قبل از ۱۵ خرداد انتخاب کرده‌اند، می‌توانند به روش ارائه شده در مقاله ارزش سهام عدالت شما چقدر است؟ از ارزش دارایی خودشان مطلع شوند.

در این مرحله افرادی که می‌خواهند سهام عدالت خودشان را بفروشند با این سوال مواجه می‌شوند که فروش سهام عدالت چطور انجام می‌شود و اینکه برای فروش باید به چه کسی یا کجا مراجعه کنند. در جواب این افراد دو روش اصلی فروش سهام عدالت ایجاد شده که هر کدام را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

روش اول: فروش سهام عدالت در بانک ها

در اولین روزهای اختصاص سهام عدالت، روش فروش این سهام از طریق بانک‌ها هم معرفی شد. در این روش فرد متقاضی با مراجعه به بانکی که از شماره حساب آن برای دریافت سود سهام عدالت استفاده می‌کرده، فرم درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود را دریافت و بعد از امضا در اختیار بانک قرار می‌داد. از جمله مهمترین نکات مثبت در این روش عدم نیاز متقاضی به داشتن کد بورسی و ثبت نام در سجام بود که عده زیادی از مشمولان سهام عدالت را از دریافت کد بورسی بی نیاز کرد. در مقابل مهم ترین نقطه ضعف این روش ناتوانی افراد در انتخاب سهامی بود که برای فروش در نظر گرفته می‌شود. این روش فقط تا ۱۳ خرداد فعال بوده و بعد از این تاریخ دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. برای افرادی که از این روش سهام خودشان را فروخته‌اند بعد از فروش توسط بانک، پول سهام به حساب سود سهام عدالت واریز خواهد شد.

روش دوم: فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها

اما افرادی که تا ۱۳ خرداد سهام خودشان را نفروخته باشند باید چه کار کنند؟ برای این افراد دو روش دیگر در نظر گرفته شده که بر اساس آن فرد متقاضی می‌تواند تا حداکثر ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را بفروش برساند اما این بار امکان انتخاب سهم هایی که می‌خواهید بفروشید هم وجود دارد.

در اولین روش؛ فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شود که برای این کار شما باید گام‌های زیر را یک به یک انجام دهید اما قبل از هر چیز دقت کنید که در این روش باید حتما در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کرده باشید.

فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها

گام اول: ویرایش تلفن همراه

در اولین مرحله و قبل از ورود به فرآیند انتخاب سهام باید شماره تلفن ثبت شده در سامانه سهام عدالت به نام متقاضی باشد، پس اگر در گذشته از شماره تلفنی استفاده کردید که مالک آن نیستید به سایت سامانه سهام عدالت مراجعه و شماره تلفن همراه خود را ویرایش کنید. همچنین اگر برای ویرایش شماره تلفن فرصت کافی ندارید یا امکان ثبت شماره تلفن به نام متقاضی وجود ندارد می توانید با تماس با کارگزار مورد نظر و مراجعه حضوری به دفاتر آن‌ها فرآیند فروش سهام عدالت را پیگیری کنید.

توجه کنید که این گام مخصوص افرادی است، که شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه سهام عدالت به نام آن ها نبوده و بقیه افراد نیازی به انجام آن ندارند.

گام دوم: انتخاب کارگزار فروش

با توجه به قوانین اعلام شده در زمینه فروش سهام عدالت شما نمی‌توانید این سهام را به صورت مستقیم در بورس بفروشید. در نتیجه برای این کار باید یک کارگزار را به عنوان نماینده انتخاب کنید. وظیفه کارگزار در این روش دریافت سهام و فروش آن به نمایندگی از شما در زمان اعلام شده توسط بورس است.

گام سوم: انتخاب سهام

بعد از اینکه کارگزار مورد نظر برای فروش سهام عدالت را انتخاب کردید نوبت انتخاب سهامی که قصد فروش آن را دارید می‌رسد. در این مرحله بعد از ورود به صفحه مشخص شده در سایت کارگزار‌ها برای این موضوع و ورود به صفحه شخصی خودتان، لیست سهام عدالت شما نمایش داده می‌شود. حالا شما باید انتخاب کنید که چه سهامی را بفروشید وچه سهامی را نگهدارید.

گام چهارم: تایید در خواست فروش

بعد از انتخاب سهامی که قصد فروش آن را دارید یکبار دیگر لیست را بررسی کنید و در صورتی که از انتخاب خودتان مطمئن بودید درخواست فروش را تایید کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.