اقتصاد استارتاپی

چگونه میتوانیم اسپانسر و حامی مالی جذب کنیم؟

برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار باید با ترفندهایی موثر برای جذب بهترین اسپانسر ها تلاش کرد تا بر روی ایده ها و مدل کسب و کار شما سرمایه گذاری کند.

آنچه موجب سرمایه گذاری یک اسپانسر می گردد مدل تجاری موثر و دانش کافی برای تاثیر گذاری و آغاز یک مشارکت مالی موفق است. اگر یک رویداد مهم را برنامه ریزی کرده اید باید به فکر جذب اسپانسر باشید زیرا ساخت یک رویداد خوب بدون اسپانسر امکان پذیر نیست . در این بخش از نکات موفقیت در کار و زندگی در نم نمک با راه های جذب اسپانسر برای شرکت های نوپا آشنا شوید .چگونه میتوانیم اسپانسر و حامی مالی جذب کنیم؟

آیا داشتن ایده مهم است؟

مدل کسب و کار یعنی یک فرد با طرح یک ایده دنبال ایجاد چه نوع ارزش هایی است و این ارزش ها را به چه کسانی ارائه می دهد.عامل مهم در موفقیت یک کسب و کار طرح یک ایده واجرای آن ایده است . بعد از طرح یک ایده باید بدانیم آن ایده نیازمند چه هزینه هایی است و چگونه می توان از آن راه درآمد کسب کرد. وقتی به این مرحله رسیدیم باید ایده خود را به یک اسپانسر برای جذب حمایت مالی ارائه دهیم اما اینکه با یک مدل کسب و کار بخواهیم نظر سرمایه گذار را جلب کنیم چندان برای سرمایه گذار جذاب نیست.

باید در نظر داشته باشیم کسی که ایده را اجرا می کند صاحب ایده است و نه سرمایه گذار ، بنابراین نحوه اجرای ایده بسیار با اهمیت است و برای سرمایه گذار اهمیت کلیدی دارد . از دیگر مواردی که برای سرمایه گذار مهم است مدل کسب و کار می باشد .

می توان از کمک مالی اطرافیان نزدیک استفاده کرد

در ایران اسپانسر هایی که روی یک ایده سرمایه گذاری می کنند بسیار کم هستند پس اگر به دنبال جذب سرمایه گذار هستید باید ایده خود را با گرفتن کمک مالی از خانواده یا دوستان به مدل قابل اجراتری تبدیل کنید تا یک مدل کسب و کار اجرا شده داشته باشیم. بسیاری از کسب و کارهای موفق در ایران در مراحل ابتدایی طرح یک ایده از منابع مالی در دسترس مثل وام از بانک ها یا کمک دوستان و آشنایان استفاده می کنند.

اما در تمام دنیا سرمایه گذارهایی معروف به seed funders هستند که روی ایده ها و مدل های کسب و کار در مراحل ابتدایی شکل گیری آن ، سرمایه گذاری می کنند.

راه های ورود به بازار

چگونگی ورود به بازار کار و گسترش کسب و کار هر کدام به دانشی جداگانه نیاز دارد اما خلاقیت و ابتکار افراد در این موارد بسیار با اهمیت است . روش های بسیار زیادی در مورد گسترش کسب و کار وجود دارد که یکی از این روش ها ارائه محصول زیر قیمت به افراد برای جذب مشتری است . با این روش می توانید در مرحله بعد با خدمات دیگر و سود بیشتر افراد زیادی را جذب کنید.

در کسب و کارهای آنلاین فیس بوک در ابتدا همه افراد حق دسترسی به این فضا را نداشتند و هر فردی می توانست بعد از دعوت فرد دیگر به این شبکه را ه یابد و خود نیز بعد از ورود چند نفر دیگر را وارد این سیستم کند و همین عمومی نبودن این فضا برای کاربران جذاب بوده که باعث جذب تدریجی کاربران شده است.

چه عاملی مهمتر از سرمایه است ؟

در راه اندازی یک کسب و کار عاملی که بسیار مهم تر از سرمایه است ، وجود راهنما یا مربی در اجرایی کردن یک ایده است. راهنماها کسانی هستند که به صاحبان ایده کمک می کنند یک کسب و کار درست ایجاد کند . گاهی شرکت های بزرگ این راهنمایی و خدمات را به صورت رایگان در اختیار شرکت های کوچک و کار آفرینان قرار می دهند .

در ایرا نیز چنین شرکت هایی وجود دارند برای مثال در مورد آموزش کسب و کارهمایش های بزرگی مانند

«start up weekend» برگزار می شود که افراد حاضر در آن از نزدیک با کسانی که تجربه یک کسب و کار را داشته اند روبرو می شوند و این موضوع کمک زیادی به آنها خواهد کرد.

یک فهرست از اسپانسرهایی که احتمال می دهید با شما همکاری نمایند ، تهیه کنید . این فهرست شامل اسپانسرهایی است که در موسسات و سازمان هایی مشابه شما حمایت مالی داشته اند و یا زمانی در گذشته از شما حمایت کرده اند.

شما می توانید از کسانی که امکانات مالی برای کمک به شما را دارند و یا افرادی که ارتباطات خاصی با آنها دارید برای سرمایه گذاری کمک بگیرید اما این فهرست جزو فهرست نهایی نیست.

یک پیشنهاد : دنبال شرکت های مشابه باشید

با توجه به خدمات و یا کالای خود به جستجو بپردازید و اسپانسرهایی که در مورد خدمات مشابه با شما مشارکت مالی انجام می دهند را شناسایی کنید و ببینید در کجا و با چه شرایطی حاضر به مشارکت مالی هستند؟ با یافتن این شباهت ها راحت تر می توانید سلایق اسپانسر را درک و برای متقاعد کردن او اقدام کنید.

اگر ایده شما درباره راه اندازی رستوران است باید از طریق آگهی های تلویزیون و یا مجلات آشپزی ببینید چه موسسات یا سازمان هایی برای خدمات شما مشارکت مالی انجام می دهند تا اسپانسر مورد نظر خود را بیابید.

برای جذب موفقیت آمیز یک طرح جامع تهیه کنید

طرح شما باید جامع باشد و هیچ ابهامی در آن وجود نداشته باشد . برای اسپانسر خود با توضیحات جامع و دقیق میزان سرمایه ، مدت زمان سوددهی مطرح کنید و همچنین برای او بگویید که مخاطب خدماتتان چه کسانی هستند . مثلا اگر مخاطب خدماتتان زنان هستند باید برای او توضیحاتی ارائه کنید که خدمات شما با استقبال زنان مواجه خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا