صنعت بیمه

کارت ملی به جای دفترچه درمانی

مدیرکل تامین اجتماعی استان قم گفت: از اول اسفندماه سال جاری صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌ها متوقف شده و دریافت خدمات درمانی با ارایه کارت ملی و شناسنامه امکان پذیر است.

به گزارش حامی مالی به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، علی اصغر دادخواه اظهار داشت: با توقف صدور دفترچه درمانی از اول اسفندماه سال جاری همه افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌توانند با ارایه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمان مورد تعهد سازمان برخوردار شوند و در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمان الزامی به ارایه دفترچه درمان از سوی بیمار نیست.

وی افزود: شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی موظنند در هر بار مراجعه بیمه ‌شده برای دریافت خدمات بیمه‌ای نسبت به ثبت، تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات هویت بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اعم از اصلی و تبعی اقدام و همچنین شرایط استحقاق درمان (شامل:ثبت صحیح ارتباط بیمه‌ای، تعهدات و گواهینامه‌ها، شرایط بیمه‌پردازی و…) را بررسی نموده و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی لازم را معمول و نتیجه را به ذینفع اعلام کنند.

دادخواه عنوان‌کرد: تمام بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان به نشان es.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.

وی ادامه‌داد: تمامی بیمه شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های مراجعه به سایت medical.tamin.ir ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان ، شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴* انتخاب گزینه۱ (استعلام اعتبار درمان)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان و یا شماره ‌گیری # ۱۶۶۶ * انتخاب گزینه۱ (استحقاق سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.

دادخواه اظهارداشت: در مواردی که بیمه ‌شده بر اساس نتایج دریافت از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمان، فاقد استحقاق درمان می‌باشد، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

وی اضافه‌کرد: تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری در سایت می‌توانند خلاصه سوابق درمان خود را با مراجعه به سامانه es.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم اظهارکرد: تمام پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه‌ نویسی الکترونیک اقدام کنند.

وی افزود: چنانچه پزشکان موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، راسا مبادرت به تهیه سامانه‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک نموده‌اند و از سامانه‌های تحت مالکیت سازمان استفاده نمی‌کنند، می‌توانند با استفاده از سامانه‌های در اختیار و مورد نظر خود و از طریق پیاده‌سازی نرم‌افزارهای واسط (API) توسط شرکت‌های نرم‌افزاری طرف قرارداد خود، نسبت به نسخه‌نویسی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام نمایند.

دادخواه گفت: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد (رویت کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمان) و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) از روش‌های اعلامی سازمان، نسبت به نسخه‌نویسی و ارایه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک و در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمان به جای برگ دفترچه درمان بیمار اقدام نمایند.

وی درباره بیماران خاص نیز عنوان‌کرد: روشهای استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای “بیماران خاص” همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمان با پسوند خاص” مشخص می شوند.

وی در خصوص نوزادان فاقد کد ملی اظهارداشت: ارایه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که “نوزاد” فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکانپذیر است.

این مقام مسوول درباره احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه نیز خاطرنشان‌کرد: تا ابلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی صورت می‌گیرد. لذا ارایه “جلد دفترچه درمانی” برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است. همچنین آن دسته از بیمه‌شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود می باشند، با ارایه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) می‌توانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهره‌ مند شوند.

دادخواه درباره نسخه‌نویسی الکترونیک اظهارکرد: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجو��ز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می نماید. در این صورت حق‌الزحمه پزشک معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط سازمان پرداخت خواهد شد.

وی ادامه‌داد: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب یا مرکز درمانی اقدام می نماید.

دادخواه گفت: پزشک طرف قرارداد، باید نسبت به ثبت عملکرد خود که با استفاده از سرنسخه مطب یا برگ دفترچه درمان بیماران انجام شده است در فرم ثبت نسخ کاغذی سامانه نسخه الکترونیک مانند قبل اقدام و نسخ کاغذی را در پایان ماه به مدیریت درمان استان ارسال نماید.

وی درباره پزشکان غیرطرف قرارداد نیز عنوان‌کرد: پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد می توانند با اتصال به سامانه‌های الکترونیک سازمان یا سامانه‌های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام نمایند. در صورت عدم امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل، پزشک می تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب یا موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار نماید.

مدیرکل تامین اجتماعی قم خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها و موسسات پاراکلینیک برای ارایه خدمات بر بستر غیرالکترونیک حتی‌الامکان باید نسبت به دریافت و ثبت کد پیگیری اقدام نمایند. ثبت کد پیگیری پس از تکمیل مشخصات بیمه‌شدگان در سامانه es.tamin.ir الزامی خواهد بود.

وی افزود: در صورت عدم نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه‌ها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارایه نموده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نماید. موسسات مذکور موظف می باشند با استفاده از کد ملی بیمار، نسبت به ثبت نسخ مندرج در سرنسخه مخصوص پزشک در سامانه و ارایه خدمت اقدام نموده و نسخ کاغذی را مطابق قرارداد به مدیریت درمان استان ارسال نمایند. فرایند ثبت نسخ کاغذی مندرج در دفترچه‌های درمان تا اطلاع ثانوی مطابق روال قبل خواهد بود.

دادخواه اظهار داشت: از آنجایی که نسخه‌نویسی و پذیرش نسخ در بستر الکترونیک برای تکمیل پرونده سلامت بیمه‌شدگان ضروری است، پرداخت مطالبات مرتبط با نسخ الکترونیک در اولویت سازمان قرار دارد. استفاده از نسخ کاغذی صرفا در مواردی مجاز است که نسخه‌نویسی الکترونیک به دلایل نرم‌افزاری فراهم نباشد.

مدیرکل تامین اجتماعی قم در پایان گفت: تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کد ملی در پرونده سلامت بیمه‌شده ثبت می‌شود. بنابراین استفاده از کدملی “غیر” ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل نماید به همین دلیل تمامی پزشکان موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارایه خدمت به افراد با کد ملی “غیر” برابر مقررات و ضوابط خودداری نمایند. مسئولیت حقوقی و قضایی حاصل از ارایه و یا استفاده از کد ملی “غیر” به عهده شخص مربوطه خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا