اخبار سایتبانک ها

کارمندان بانک؛ هجمه ها و بی مهری ها

حجم بالای مراجعات به سیستم بانکی، قبول انجام تعهدات و تکالیف مختلف توسط بانک ها در بحران های کشور از جمله سیل زلزله ، کرونا و پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان، ثبت نام ها و پیگیری های لازم برای سهام عدالت، فراخوانها و اطلاعیه های متعدد نیاز داشتن هر فرد به شماره حساب مخصوص به خود را ایجاب می‌کند، در کنار استرس های متنوع کاری، جابجایی مبالغ هنگفت، صدور و ثبت انواع اسناد و مدارک حساس، تعطیلی ناپذیری کار بانک ها حتی در شرایط های بحرانی از جمله وضعیت های قرمز شیوع کرونا، بروز پدیده گرد و غبار، آلودگی هوا، سرما و گرمای شدید هوا، سیل و … همگی دست به دست هم داده تا شرایط دشواری را برای کارمندان بانک ها به وجود آورد.

کارمندان بانک ها نسبت به سایر سازمانها در معرض اشتباهات مالی بیشتری هستند و ارائه اسناد هویتی و مالی جعلی می تواند خطرات جبران ناپذیری برای کارمند بانک داشته باشد.

در زمینه ساعات مفید کاری نیز قطعاً هر ایرانی با قطعیت می تواند کارمندان بانک‌ها را جزو کارمندانی قرار دهد که بیشترین ساعات مفید کاری را در طول روز دارا هستند.

از زمان شیوع ویروس کرونا نیز کار کارمندان بانک به ویژه کارمندان مستقر در شعب دشوارتر و سخت‌تر شده به طوری که با وجود اعلام وضعیت های قرمز و نارنجی کماکان بیشتر شعب بانکی با ۱۰۰ درصد نیرو در محل کار حاضر می‌شوند و همچنان شاهد ابتلای تعداد زیادی از کارمندان بانک و حتی فوت تعداد بالایی از آنها هستیم به گونه‌ای که بانک‌ها دوشادوش کارکنان حوزه درمان شاهد از دست رفتن همکاران خود هستند. مواردی که مطرح گردید تنها تعدادی از مشکلات کارمندان در عرصه خدمت‌رسانی به مردم می باشد.

با وجود تمامی مسائل و مشکلاتی که مطرح گردید، وجود تبعیض ها و نامهربانی ها در این حوزه، موجبات نارضایتی و ناراحتی کارمندان بانکها را فراهم آورده است.

هجمه ها و دیدگاههای منفی

بانکی ها اعتقاد دارند با توجه به حضور آنها در صف اول اقتصاد کشور و عدم توجه به حقوق و مطالبات آنها، توسط جامعه و مسئولین به واسطه برخی مشکلات موجود در پرداخت تسهیلات و تعهدات بانکی و وصول مطالبات مورد بی مهری قرار می گیرند.

در نظرسنجی  که اخیرا توسط پایگاه خبری حامی مالی در بین تعدادی از کارمندان بانکها صورت گرفت، دلایل تبعیض بین کارمندان بانکها و سایر کارکنان و بی مهری نسبت به آنها در جامعه و بین مسئولین مورد سوال قرار گرفت که حدود نیمی از کارکنان شبکه بانکی اعتقاد دارند هجمه ها و دیدگاههای منفی ایجاد شده نسبت به بانک ها و کارمندان آنها موجب این تبعیض ها و بی مهری ها می باشد.

همچنین حدود یک سوم از مخاطبان فقدان متولی پیگیری امور صنفی و مشکلات کارمندان بانک‌ها و عدم حمایت کامل بانک مرکزی از کارکنان و عدم پیگیری مطالبات آنها را دلیل این تبعیض ها و بی مهری ها می دانند.

قرارگرفتن شغل بانکداری جزو مشاغل سخت و زیان آور

همچنان که در ابتدا مطرح شد، استرس ها و فشارهای متعدد بر کارمندان بانکی، ارتباط مستقیم با اسکناس و بیماری‌های قابل انتقال از طریق آن، عدم تعطیلی و بحران ها و شرایط مختلف، تعداد ساعات مفید کاری بالا و عدم استراحت مناسب در تایم کاری که زمینه بیماری‌های جسمی و روحی زیادی را فراهم می آورد، امکان اشتباهات مالی جبران ناپذیر، خطر سرقت مسلحانه در شعب بانک ها، از جمله مواردی است که به واسطه آن کارمندان بانک‌ها مطالبه قرار گرفتن شغل بانکداری را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور دارند. این موضوع با وجود مطرح شدن از طریق کانال‌های مختلف کماکان نتیجه ای به دنبال نداشته است.

 شیوع ویروس کرونا و افزایش معضلات بانکی‌ها

با شیوع ویروس کرونا، معضلی بر معضلات بانک‌ها و کارمندان آنها اضافه شد، متاسفانه با وجود توصیه های متعدد و تشویق مردم جهت استفاده از خدمات الکترونیک و غیر حضوری و همچنین برخی تمهیدات بانک مرکزی از جمله افزایش مبلغ کارت به کارت و تمدید مهلت اعتبار کارتهای عابر بانک به مدت یکسال بدون نیاز به مراجعه حضوری و …، همچنان مراجعات حضوری به شعب بانک ها بالاست.

از طرفی همچنان به طور مداوم شاهد پیاده‌سازی برنامه‌ای از سوی دولت، سازمان ها و … هستیم که زمینه‌ساز فراخوان مردم به شعب بانکی می‌شود و متاسفانه ازدحام جمعیت و به خطر افتادن جان مردم به ویژه کارمندان بانک‌ها را به دنبال دارد.

متاسفانه مانند بسیاری از مسائل کشور بعد از بحران ها تازه مسئولین به دنبال راه حل و راهکارها می گردند که می‌شود نوشدارو پس از مرگ سهراب.

اگر ساعات کاری بانک ها کاهش یابد یا از نیروهای شعب کاسته شود متاسفانه شاهد ازدحام جمعیت در شعب خواهیم بود، اگر ساعت کاری کاهش نیابد و یا از تعداد نیروهایشان کاسته نشود، باید شاهد از دست رفتن نیروی انسانی بانک‌ها بر اثر ابتلای بالا ویروس کرونا باشیم.

در کنار این که در حالت عادی هم کارکنان بانک‌ها با مشکلاتی جهت گرفتن مرخصی مواجه بودند و این مشکل با شیوع ویروس کرونا بیشتر شده است.

شرایط کاری و محیط شعب بانک‌ها به جهت تماس زیاد با مشتریان از طریق تبادل اسناد، وجه نقد و …، عدم امکان رعایت پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی محیط شعبه به جهت ازدحام بالا و رعایت نشدن موارد بهداشتی توسط برخی مراجعه‌کنندگان، عدم اعمال نوبت کاری و حضور تعداد کمتری از نیروهای شعب بانکی و متعاقبا افزایش استرس و اضطراب در کارکنان بانکها در ابتلا به ویروس کرونا که مشکلات جسمی و روحی را برای آنها به دنبال دارد، کماکان کارمندان بانک‌ها را به یکی از پر ریسک ترین مشاغل در وضعیت شیوع کرونا تبدیل نموده است.

واضح و قطعاً غیرقابل انکار است که کارمندان بانک‌ها با وجود مسائل و مشکلاتی که شما شمرده شد با احتمال بالا در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند که این موضوع نه تنها بانک ها را با ریسک عملیاتی مواجه می‌کند، تبعات فراوانی برای کارمندان و خانواده آنها به دنبال داشته و دارد که لازم است مدیران بانک‌ها، بانک مرکزی، دولت و سایر مسئولین فکری به حال این مجموعه کنند و کمی از مطالبات آنها را جامه عمل بپوشانند.

بحث قرار گرفتن کارمندان بانک ها در اولویت های تزریق واکسن کرونا کمی می‌تواند این فشارها را کاهش دهند، با این حال سیستم بانکی و بانک مرکزی سعی نموده با اتخاذ تدابیری با برخی از خطرات مقابله کند که قطعاً کافی نیست.

انتظارات و مطالبات بی‌پاسخ

کم و بیش مطالبات بی پاسخ کارمندان بانک ها عنوان شدند و آنچه مشخص است عدم توجه به این مطالبات و اندیشیدن راهکار برای کاهش این نگرانی ها و برآوردن انتظارات و پاسخ به آنها می باشد.

به نظر می‌رسد دولت و مسئولین، نمایندگان مجلس، بانک مرکزی و مدیران بانک‌ها در عمل به وظایف خود برای حفاظت از نیروی انسانی و سرمایه‌های کشور و به منظور عدم مواجهه با ریسک عملیاتی در آینده، عدم کاهش انگیزه کارکنان، کاهش تبعات ویروس کرونا و مشکلات جسمی و روحی حاصل از استرس و فشار کاری در محیط شعب می بایست با راهکارهایی از جمله قرار دادن شغل بانکداری جزو مشاغل سخت و زیان آور، در اولویت قرار دادن کارمندان بانک‌ها جهت دریافت واکسن کرونا، تلاش برای جبران کمبود نیروی انسانی به ویژه در بانک‌های دولتی، عدم اعمال تبعیض در بین کارکنان کارمندان بانک‌ها و سایر سازمان‌ها و کاهش هجمه ها و بدبینی های جامعه با فرهنگ‌سازی و ارائه صریح خدمات سیستم بانکی به جامعه و جایگاه آنها در اقتصاد کشور از نگاه مثبت، کمی از معضلات و مشکلات این قشر بی دفاع را کاهش دهند.

نویسنده : سعید ترکان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا