صنعت و معدن

کاهش قیمت سیمان و ابطال امضاهای طلایی فولاد

وزیر صنعت از کاهش ۲۵ هزار تومانی قیمت سیمان در بورس کالا خبر داد و سه راهکار برای ساماندهی بازار فولاد ارائه کرد.

به گزارش حامی مالی، رضا فاطمی امین با اشاره به نشست امروز کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با محوریت تنظیم بازار سیمان،فولاد و کالاهای اساسی گفت: طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان داده شد، قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.

وی افزود: بسیاری معتقد بودند، وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎‌رود، دیگر پایین نخواهد آمد اما این اتفاق خوشایند رخ داد.نرخ سیمان فله هم به ۳۶۰ هزار تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است. کاری که برای کنترل قیمت سیمان انجام شد،اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی،موردی و ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید. بلکه تعادلی در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهش داد.

این مقام مسئول ادامه داد: تا دو هفته آینده، تمام خرده فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده فروشی و خرده فروشی به روال معقول برسیم.

فاطمی امین درباره اقدامات صورت گرفته در بازار فولاد هم گفت: قیمت فولاد بر سایر محصولات اثر دارد و بر فضای روانی بازار اثرگذار است. در این حوزه سه راهکار تعریف شده که طی سه ماه عملیاتی خواهد شد. در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد دنبال می‌ شود تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از بین برود.

وی افزود: در مرحله دوم ساختار بازار اصلاح می شود و تأثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید در آبان ماه نمایان می شود و امضاهای طلایی از بین خواهند رفت.

فاطمی نیا ادامه داد: در آذرماه هم اصلاح ساختاری اعمال می شود که به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت خواهد کرد و رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌ها در بازار فولاد ایجاد می شود تا بازار تحت تأثیر نوسانات ارزی نباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا