بورس و سهام

۶ دلیل عالی برای سرمایه گذاری در بورس

در این برهه از زمان که بسیاری به فکر سرمایه گذاری در بازار بورس هستند و به دنیال کسب سود در این بازار هستند و یا تصمیم دارند بخشی یا تمام پس انداز خود را در این بازار سرمایه گذاری نمایند، لازم است به نکاتی توجه نمایند و دلایل سرمایه گذاری در این بازار را به خوبی بشناسند:

آهستگي و پيوستگي در مسير موفقيت بهتر از موفقيت يک شبه و ناگهاني است. بر خلاف اميد به يک شبه پولدار شدن، سرمايه گذاري منظم به شما اين قدرت را مي دهد که بر سرنوشت خود کنترل پيدا کنيد.

اگر در خصوص سرمايه گذاري در بورس نگران هستيد، به اين ۶ دليلي که ثابت مي کند بايد بر اين نگراني فائق بياييد، توجه کنيد:

  1. همگام با تورم پيش برويد.
  2. با ترکيب صحيحي از سرمايه گذاري ها، به اهداف مالي خود دست پيدا کنيد.
  3. با اتخاذ يک استراتژي درست تخصيص دارايي، ريسک سرمايه گذاري را کاهش دهيد.
  4. با روي آوردن به يک استراتژي برنامه ريزي شده براي خريد و فروش در بورس، ريسک را به حداقل برسانيد.
  5. هنگام بالا بودن ارزش سهام، از متوسط براي باقي ماندن در بازار استفاده کنيد.
  6. معامله گران پُرکار نسبت به معامله گران معمولي، کمتر از پايين بودن ميزان بازگشت سرمايه ضرر مي کنند.

حال به ۶ دليل عالي براي اين نوع سرمايه گذاري اشاره مي کنيم:

۱. ريسک سرمايه گذاري در بورس، مثل بقيه ي ريسک ها است

از دست دادن پول در بازار بورس، بزرگ ترين تهديد براي جيب شما نيست. افرادي که پول آن چنان زيادي براي بازنشستگي خود ذخيره نکرده اند هم با ريسک خواب سرمايه (کم شدن ارزش پول در طول زمان) روبه رو هستند. کساني که فقط سرمايه گذاري هاي خيلي امن انجام مي دهند، با ريسک از دست دادن قدرت خريد در مقابل تورم روبه رو خواهند بود.

پيتر لازارف (Peter Lazaroff)، مدير سرمايه گذاري شرکت مديريت دارايي آکروپوليس (Acropolis) مي گويد: «اگر نتوانيد پول خود را بيشتر کنيد، آنگاه در آينده توان خريد هيچ چيز را نخواهيد داشت. بنابراين، بايد براي رشد ثروت و حفظ قدرت خريد سرمايه گذاري کرد.»

به منظور کاهش ريسک تورم، لزومي ندارد که سرمايه گذاران براي رسيدن به نرخ بازگشت سرمايه ي بالاتر عجولانه تصميم بگيرند. مجموعه ي متنوعي از سرمايه گذاري هاي امن و پُرخطر، سبدي از ريسک هاي مختلف را در اختيار شما قرار مي دهد که در اين شرايط خطر ورشکستگي در زمان رکود بازار از بين خواهد رفت.

۲. بازار سهام و اوراق قرضه بسيار گسترده است

آشنايي با سهام و اوراق قرضه، از اصول اوليه ي سرمايه گذاري است. در مجموع، خريد سهام از اوراق قرضه پُرريسک تر است. اما بعضي از سهام ها از سايرين ريسک کمتري دارند. مثلا به احتمال فراوان شما با سرمايه گذاري بر روي يک شرکت معروف، متحمل ريسک کمتري خواهيد شد تا سرمايه گذاري بر روي يک شرکت کوچک و بي ثبات با درآمد بالقوه ي نامشخص. در مقابل، از آنجا که يک شرکت کوچک تر قابليت رشد بيشتري نسبت به يک برند جهاني و قوي دارد، پتانسيل بيشتري براي پرداخت بالاتر خواهد داشت.

اوراق قرضه هم به همين شکل عمل مي کنند، يعني شرکت هاي پُرريسک بازگشت سرمايه ي بالاتري را پيشنهاد مي کنند در حالي که بسياري از قرض کنندگان امن مانند دولت، نرخ بهره ي بسياري پايين تري پرداخت مي نمايند.

بدون توجه به وضعيت شما، ترکيبي از سرمايه گذاري ها مي تواند اهداف و ميزان ريسک مورد نظر شما را برآورده کند، البته تا جايي که اهداف و توانايي شما در مقاومت در برابر ريسک، واقع بينانه بوده و خيالي نباشد. شما نبايد انتظار بازگشت ۱۰۰ درصدي سرمايه در عرض ۳ ماه و بدون وجود هيچ ريسکي را داشته باشيد.

۳. برنامه ريزي ميزان ريسک را کاهش مي دهد (بخش اول)

حتما با فرآيندهاي تخصيص دارايي آشنايي پيدا کنيد. اين فرآيندها به شما کمک مي کنند تا پول خود را در محل هاي مختلف سرمايه گذاري نماييد. نحوه ي ترکيب سرمايه گذاري ها، مجموع ميزان ريسک را در سبد سرمايه گذاري شما مشخص مي کند. شما با داشتن ترکيبي مناسب مي توانيد نوسانات سبد سرمايه گذاري خود را تا حد معيني کنترل کنيد. همچنين بر روي ميزان بازگشت سرمايه ي خود نيز تا حدودي کنترل خواهيد داشت. سرمايه گذاري هاي پُرريسک عموما بازگشت سرمايه ي بالاتري خواهند داشت و به همين ترتيب، سرمايه گذاري هايي که ريسک پاييني دارند، بازگشت سرمايه ي کمتري خواهند داشت.

متيو توتل (Matthew Tuttle)، مديرعامل شرکت مديريت تاکتيکي توتل، مي گويد: «با وجود امکان وقوع رکودهاي اقتصادي مختلف، راه هاي مختلفي براي سرمايه گذاري وجود دارد تا بدين ترتيب بتوان متحمل ضررهاي شديد نشد.»

همان طور که همه ي سهام ها به يک اندازه ريسک ندارند، همه ي اوراق قرضه هم به يک اندازه بي خطر نيستند.

۴. برنامه ريزي ميزان ريسک را کاهش مي دهد (بخش دوم)

خريد و فروش سرمايه امري اجتناب ناپذير است. خواه شما به طور منظم به برقراري توازن مجدد بپردازيد، خواه در تخصيص دارايي هاي خود تغيير تاکتيکي بدهيد، در هر حال داشتن سيستمي که به شما بگويد چه زماني بخريد و چه زماني بفروشيد، شما را از فروش عجولانه و همراه با ضرر برحذر مي دارد.

به گفته ي توتل، «احساسات کار شما را خراب مي کنند. احساسات مانع تصميم گيري درست شده و باعث مي شوند شما در زمان اشتباهي به خريد و فروش بپردازيد.»

يک برنامه ريزي مناسب و معقول، ترس و سرخوشي ناشي از احساسات را از معادلات شما دور مي کند.

با نگرش آرام و رويکردي روشن به سرمايه گذاري بپردازيد. به گفته ي توتل «کل اين کار يعني اينکه چه چيزي را کِي بخرم و چيزي را کي بفروشم.»

۵. براي بازار بورس زمان بندي نکنيد

مشخص کردن زمان براي ورود يا خروج از بازار کاري احمقانه است. هيچ کسي نمي داند که چه زماني چه اتفاقي مي افتد.

جفري ناتا (Jeffery Nauta)، مدير شرکت مشاوره ي مالي هنريکسون ناتا (Henrickson Nauta) مي گويد: «اخيرا ديده ام که مردم به سرمايه گذاري بر روي سهام يا افزايش تخصيص سهام تمايل ندارند زيرا فکر مي کنند ارزش سهام بسيار بالاست.»

ابزاري که تحليل گران براي سنجش ارزش نسبي بازار بورس استفاده مي کنند، نسبت قيمت به درآمد تعديلي چرخه اي (CAPE) نام دارد. در اين نسبت، قيمت اعلام شده ي شاخص مرکب شرکت هاي خدمات مالي معتبر گرفته مي شود و بر درآمد ميانگين ۱۰ ساله تقسيم شده تا بدين ترتيب بر اساس تورم تعديل انجام شود.

اگرچه اين ميانگين در قرن بيستم برابر با ۱۵.۲۱ بوده است. اما امروز به ۲۶.۲ رسيده است.

ناتا مي گويد: «اين يک زنگ خطر است و لازم است تخصيص هاي بورس بازنگري شوند.»

اما اين به معناي لزوم ترک بازار بورس نيست. به گفته ي ناتا «بازارها مي توانند در اين سطوح بالا نيز براي سال ها به معامله بپردازند و سرمايه گذاران با ترک بازار، سود سرشاري را از دست خواهند داد.»

منتظر زمان نباشيد. کار را با يک متوسط دلار به هزينه در بازار بورس آغاز کنيد. بر اساس اين استراتژي، بخشي از درآمد خود را به طور منظم به بازار بورس وارد کنيد.

۶. بازار بورس آنقدرها هم قابل پيش بيني نيست

سرمايه گذاران کوچک ممکن است احساس کنند که همه چيز عليه آنها است و آنها براي پيروزي در برابر معامله گران حرفه اي که از کامپيوترهاي سريع و الگوريتم هاي پيشرفته استفاده مي کنند، شانسي نخواهند داشت. اين مسأله تا حد زيادي درست است. اما خبر خوش اين است که سرمايه گذاري هاي خُرد آن قدر کوچک هستند که اين موضوع آن چنان جاي نگراني ندارد.

ناتا مي گويد: «سرمايه گذاري هاي پُربَسامد (با فرکانس بالا) تأثير حداقلي بر سرمايه گذاران معمولي دارند. تا وقتي که سرمايه گذار اوراق بهادار زيادي خريداري نکند، ريسکي از بابت عدم بازگشت سرمايه او را تهديد نخواهد کرد.»

رسوايي ها و کلاهبرداري هاي صورت گرفته، اعتماد عمومي به بازار بورس را خدشه دار کرده اند اما مردم با روي گرداني از رشد اقتصادي، از نظر مالي عقب خواهند افتاد.

به گفته ي توتل «هيچ راهي براي تبديل ۱۰۰ هزار دلار به ۱ ميليون دلار وجود ندارد، مگر اينکه دستگاه چاپ پول داشته باشيد!»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا