A place where you need to follow for what happening in world cup

ابزار جدید آتی سبد اسناد خزانه تصویب شد

0 38

ابزار جدید و بنام آتی سبد اسناد خزانه اسلامی توسط کمیته فقهی سازمان بورس تصویب و مقرر شد توسط تامین سرمایه تمدن و با هدف پوشش ریسک نرخ بهره راه اندازی شود.

به گزارش حامی مالی به نقل از بورس پرس، علی بیگ زاده از تصویب ابزار جدید به نام آتی سبد اسناد خزانه اسلامی توسط کمیته فقهی سازمان بورس خبر داد و گفت: آتی سبد اسناد خزانه اسلامی، ابزاری کارآمد در پوشش ریسک نرخ بهره است که با ایجاد امکان پوشش ریسک نرخ بهره، موجب کاهش ریسک و در پی آن کاهش هزینه‌های تامین مالی می‌شود.

وی افزود: پنج نوع شاخص صکوک در فرابورس محاسبه و منتشر می‌شود. شاخص اسناد خزانه اسلامی به دلیل عاری بودن از ریسک اعتباری، نقد شوندگی مناسب نسبت به سایر اوراق با درآمد ثابت و مدت زمان مناسب اوراق به دلیل عدم پرداخت کوپن، مناسب‌ترین گزینه برای ابزار آتی شاخص اوراق با درآمد ثابت است. با توجه به الزامات فقهی، آتی شاخص اسناد خزانه در قالب آتی سبد اسناد خزانه عملیاتی خواهد شد .

ابزاری کارآمد پوشش ریسک نرخ بهره

این مقام مسئول ادامه داد: مدت زمان مناسب و نقدشوندگی اسناد خزانه موجب می‌شود که آتی این شاخص به تغییرات نرخ بازده تا سررسید واکنش نشان دهد و ابزاری کارآمد جهت پوشش ریسک نرخ بهره باشد. گستره اوراق درون شاخص ریسک دستکاری قیمت و نوسانات بزرگ را کاهش می‌دهد. این ابزار با استفاده از بتای بازده تا سررسید نسبت به نرخ مبنا می‌تواند جهت پوشش ریسک انواع نرخ‌ها از جمله نرخ بهره بین بانکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته بیک زاده، معامله ابزار آتی بر خلاف اختیار خرید و فروش، بدون پرداخت مبلغ قیمت(premium) انجام می‌گیرد و دارای حجم معاملات بیشتری است. فاقد پیچیدگی مولفه‌های اختیار است و به نحوی کاراتر امکان بستن موقعیت‌ها را فراهم می‌کند. از این جهت به عنوان ابزار پوشش ریسک در بازار اوراق با درآمد ثابت بر اختیارها رجحان دارد. کما اینکه در بازارهای جهانی هم حجم معاملات اختیار اوراق با درآمد ثابت نسبت به آتی، بسیار ناچیز است.

عملیاتی شدن در آینده نزدیک

وی تصریح کرد: تامین سرمایه تمدن با همکاری مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و برخی ارکان بازار سرمایه جهت اجرای این ابزار، مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس را اخذ کرد که در آینده نزدیک با تصویب دستورالعمل و ایجاد زیر ساخت‌ها این ابزار کارآمد در بازار سرمایه و پول عملیاتی خواهد شد. تمدن جهت اجرای این ابزار در زمینه‌های فنی و کسب و کاری از قبیل قوانین و دستورالعمل‌ها و فرآیند اجرایی و فنی، مطالعات لازم را به انجام رسانده و آمادگی دارد همکاری‌های فنی و اجرایی لازم تا عملیاتی شدن این ابزار را ایفا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.