A place where you need to follow for what happening in world cup

جزئیات تعیین قیمت و محاسبه مالیات خودروهای تحت تملک

0 114

مدیرکل دفتر امور مودیان و خدمات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، جزئیات تعیین قیمت روز و محاسبه مالیات بر مجموع خودروهای تحت تملک موضوع بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

به گزارش حامی مالی به نقل از رسانه مالیاتی ایران، محمد جهانی کیا، مدیرکل دفتر امور مودیان و خدمات مالیاتی سازمان امور مالیاتی درخصوص مشمولین مالیات بر مجموع خودروهای تحت تملک اظهار داشت: اشخاص حقوقی غیردولتی به ازاء هر خودروی با ارزش روز بالاتر از ده میلیارد ریال و اشخاص حقیقی دارای مجموع ارزش خودروهای خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل خود با ارزش روز بالاتر از ده میلیارد ریال که در ابتدای سال ۱۴۰۰ مالک انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین هستند، مشمول این نوع مالیات می شوند.

وی مبنای تعیین قیمت خودرو را قیمت روز انواع خودرو عنوان کرد و گفت: ارزش روز انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین با توجه به سال ساخت یا واردات آنها و متناسب با جداول ارزش خودرو که تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام شده است، تعیین گردیده است.

جهانی کیا در ادامه با بیان اینکه مشمولین این نوع مالیات نیازی به تسلیم اظهارنامه ندارند، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی اطلاعات خودروهای تحت مالکیت فرد (و افراد تحت تکفل وی) را از دستگاه ها و ارگان های ذیربط دریافت و بر این اساس نسبت به محاسبه و مطالبه مالیات اقدام می کند.

وی افزود: در صورت تعدد مالکین یک خودرو، هر یک از آنها به نسبت سهم خود از ارزش آن خودرو با اضافه نمودن ارزش سایر خودروهای تحت تملک، مشمول مالیات خواهند بود.

مدیرکل دفتر امور مودیان و خدمات مالیاتی اظهار داشت: عدم پرداخت مالیات بر مجموع خودروهای تحت تملک، در نقل و انتقال این خودرو ها محدودیت ایجاد می‌کند چراکه ثبت هرگونه نقل و انتقال این خودرو ها (اعم از قطعی، صلح و هبه) و همچنین تعویض پلاک آنها توسط دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی (مراکز تعویض پلاک خودرو) مطابق قانون، منوط به اخذ گواهی پرداخت مالیات‌های نقل و انتقال قطعی و اجاره و مالیات سالانه خودروهای تحت تملک می باشد.

وی درخصوص نحوه اعتراض به مالیات تعیین شده برای خودروهای تحت تملک نیز گفت: چنانچه افراد مشمول، با توجه به حوادثی از قبیل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و تصادف نسبت به ارزش خودرو و مالیات متعلق و یا اقدامات اجرایی مربوط به وصول این مالیات اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها مطابق قانون رسیدگی می ‌شود.

جهانی کیا خاطرنشان کرد: کلیه مالکان خودرو می‌ توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir وضعیت مشمولیت خودروهای تحت تملک خود را مشاهده و از میزان مالیات متعلقه و چگونگی پرداخت آن مطلع گردند. چنانچه فرد قبلا مودی مالیاتی بوده، با نام کاربری و گذرواژه قبلی خود می تواند به این سامانه دسترسی داشته باشد؛ در غیر این صورت ابتدا می بایست در سامانه ثبت نام نماید.

وی افزود: چنانچه فرد مشمول مالیات بر خودروهای تحت تملک باشد، می‌تواند مالیات متعلق را از طریق سامانه پرداخت نماید. ضمنا پس از وصول مالیات‌های متعلق، گواهی پرداخت مالیات سالانه خودروهای مشمول را در سامانه مربوط صادر می شود و در صورت استعلام مراجع قانونی مربوط برای آنان ارسال می گردد.

مدیرکل دفتر امور مودیان و خدمات مالیاتی سازمان امور مالیاتی نرخ مالیات سالانه خودروهای تحت تملک مشمول را به شرح ذیل اعلام کرد:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.