A place where you need to follow for what happening in world cup

جزئیات سامانه جدید پل (پرداخت لحظه ای)

0 5,017

سامانه پرداخت لحظه ای (پل) به‌عنوان یکی از سامانه‌های ملی پرداخت، بستر مناسبی را برای انتقال آنی الکترونیکی وجوه خُرد بین بانک‌های کشور بر اساس شماره حساب (شبا) در هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌آورد.

به گزارش حامی مالی، مشتریان شبکه بانکی از طریق این سامانه می‌توانند مبالغ خرد را از یک شماره شبا به شماره شبای دیگر حساب دیگر به صورت آنی منتقل کنند. سقف انتقال وجه با استفاده از این روش در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک ۱۰۰ میلیون ریال و در داخل شعب ۱۵۰ میلیون ریال است.

هدف اصلی راه‌اندازی این سامانه ایجاد بستری نوین و ایمن برای انتقال وجه آنی بین مشتریان بر مبنای شماره شبا است. از مزایای این سامانه می‌توان به کارمزد پایین‌تر نسبت به سرویس کارت به کارت، سهولت انتقال و کارکرد ۷ در ۲۴ و بدون وقفه در تمام ایام سال اشاره کرد.

در حال حاضر امکان ارسال دستورپرداخت پل توسط تمام مشتریان از درگاه‌های ۲۳ بانک (حداقل در یکی از درگاه‌های شعبه، اینترنت و موبایل بانک‌های سامان، آینده، ملی ایران، صادرات ایران، دی، ایران زمین، اقتصادنوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض الحسنه رسالت، گردشگری، توسعه تعاون، بانک مرکزی (نسیم)، خاورمیانه، شهر، صنعت و معدن، کشاورزی، ایران – ونزوئلا، قرض الحسنه مهر ایران، سینا، پارسیان، پست بانک و مسکن ) به مقصد ۲۷ بانک مقدور می‌باشد و به مرور زمان این خدمت در تمام بانک‌های کشور عملیاتی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه های تسهیلات فرزند و پل، راه اندازی سامانه پل را در راستای سهولت دسترسی مردم به نظام بانکی دانست و گفت: هر سامانه و اقدامی که موجب تسهیل دسترسی مردم به نظام بانکی و شمولیت مالی شود مورد حمایت بانک مرکزی خواهد بود.

وی ادامه داد: اقدامات در این زمینه به این سامانه ها محدود نخواهد بود و بانک مرکزی تلاش می کند خدمات بانکی غیر حضوری توسعه یابد تا ضرورت مراجعه مردم به شعب فیزیکی بانکها کاهش پیدا کند.

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه پل (پرداخت لحظه‌ای) نیز با تاکید براینکه مشابه این سامانه را در کشور داشته‌ایم که همان فرآیند کارت به کارت است، امنیت بالاتر و بستر آسان‌تر را از مزایای سامانه پل اعلام کرد

وی با بیان اینکه سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) تقریبا مشابه همان کارت به کارت است، افزود: پل را می‌توانیم تکمیل‌کننده حلقه نظام‌های پرداخت (شتاب و ساتنا و غیره) در کشور بدانیم.

محرمیان تصریح کرد: پل یک سامانه با استاندارد جهانی است که با توجه به واریز سه درگاهی در دنیا کم‌نظیر است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تاکید براینکه مشکلات تاخیر در دریافت پیامک جهت رمز پویا در سامانه پل برطرف شده است، اظهار کرد: امنیت بالاتر و سادگی و سهولت استفاده از مزایای اصلی سامانه پل است.

محرمیان ویژگی‌های سامانه پل را امنیت و سهولت، صرفه‌جویی در هزینه، چند نوبت تسویه در روز و همگانی با استانداردهای جهانی و دانش روز دنیا دانست و گفت:در حال حاضر ۲۷ بانک به این سامانه متصل هستند و متوسط ۲۵هزار تراکنش با جمع مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اتصال درگاه‌های موبایل بانک و اینترنت بانک و شعبه به سامانه پل بیش از ۴۴ درصد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.