A place where you need to follow for what happening in world cup

دو دلیل افزایش مجدد قیمت شکر

0 87

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر از گرانی مجدد شکر به دو دلیل افزایش قیمت جهانی و عدم عرضه دولت خبر داد و هزینه آب هر کیلو چغندر را ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش حامی مالی به نقل از بورس پرس، غلامحسین بهمنی با اعلام اینکه شرکت بازرگانی دولتی به عنوان ذخایر استراتژیک باید ۳۰۰ هزار تن شکر در انبارها داشته باشد تا در صورت بحران قیمت به بازار عرضه کند، گفت : این شرکت هر کیلو شکر را با نرخ ۱۱.۵ هزار تومان در اختیار صنف و مصرف خانوار قرار می‌داد اما هم اکنون با نرخ ۱۲.۵ تا ۱۲.۶ هزار تومان و بسته به شهر محل کارخانه ، توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: عرضه شکر ۱۱.۵ هزار تومانی ، بازار را متعادل نگه می‌داشت اما با عدم عرضه از سوی بازرگانی دولتی ، قیمت این محصول باز هم گران خواهد شد. قیمت هر کیلو شکر درب کارخانه به ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان می‌رسد و هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی هم کمتر از ۱۷ هزار تومان نخواهد بود. هر چند هم اکنون هر کیلو شکر با ۲۰ هزار تومان هم در بازار توزیع می‌شود.

این مقام مسئول افزود: قیمت جهانی شکر خام تحویل بنادر از ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار به ۵۰۰ دلار رسیده که این موضوع در کنار افزایش ارز نیما و آزادسازی بر قیمت اثر گذار است. از ابتدای سال هم فقط شرکت قند ورامین اقدام به واردات کرده است.

بهمنی با اعلام اینکه ایران در سال ۹۶ با تولید ۲ میلیون تن شکر به خوداتکایی نسبی رسید اما اعمال سیاست های نادرست منجر به شکست آن شد ، توضیح داد: سالیانه به طور متوسط ۸۰۰ هزار تن شکر برای تعادل قیمت وارد می‌شود و طبق برآورد دو انجمن تصفیه کنندگان و تولیدکنندگان ، میزان مصرف سالیانه ۲.۸ و ۲.۴ میلیون تن است که این اختلاف ناشی از واردات شکر است .

به گفته وی ، بحران آب ، مسئله جدی بوده و هزینه آب هرکیلو چغندر ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است که با واقعی شدن قیمت شکر و چغندر، تولید صرفه اقتصادی ندارد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.