A place where you need to follow for what happening in world cup

راه‌اندازی تالار اختصاصی عرضه سیمان و فولاد مسکن ملی

0 59

رییس صندوق ملی مسکن اعلام کرد: تالار اختصاصی عرضه سیمان و فولاد مسکن ملی در بورس کالا راه اندازی خواهد شد.

به گزارش حامی مالی به نقل از بورس پرس، محمدرضا اسماعیلی درباره پیشنهاد مجموعه وزارت راه، صندوق ملی مسکن به سازمان بورس برای عرضه اقلام ساختمانی خارج از ساز و کار بورس کالا به ایلنا اعلام کرد: برای اینکه همزمان فرایند خرید مصالح شفاف باشد و هم اینکه بتوان آن را در فرایند وزارت اقتصاد دنبال کرد، تاسیس تالار اختصاصی برای عرضه مصالح مورد نیاز در پروژه نهضت ملی مسکن مطرح است که در آن تالار صندوق تنها خریدار و به تنهایی خرید را انجام دهد.

قیمت پایه سیمان و فولاد باید به صورت جداگانه در این تالار مورد بازنگری قرار گیرد و باید پذیرفت که بورس کالا نهادی است که قیمت‌گذاری‌ها در آن توسط تولیدکنندگان آن کالای در حال عرضه انجام می‌شود. بنابراین قیمت به نفع مصرف‌کننده نهایی جمع‌بندی نشده و باید فرایند قیمت پایه در بورس کالا اصلاح شود. زیرا ابهاماتی در آن وجود داشته و در در ماه‌هایی قیمت جهانی مس و فولاد در دنیا کاهنده بود، ایران با افزایش قیمت و البته در سه ماه اول ۱۴۰۲ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت جهانی مواجه شد.

این روند نشان می‌دهد قیمت‌‌ها در بورس کالا حتی با کاهش قیمت‌های جهانی هم کاهش نمیابد. موضوع مهم مردم هستند و در نهایت سیمان و فولاد برای مردم استفاده می‌شود. از این رو باید قیمت‌ نهایی این اقلام برای مردم کاهش یابد. از سازمان بورس درخواست می شود نحوه تعیین قیمت پایه را به صورتی بازنگری کند که قیمت به نفع مصرف کننده تنظیم شود.

وزارت راه یک نهاد مردم محور بوده و قرار بر این است که پروژه‌های عمرانی را برای مردم به اجرا برساند و از بازنگری قیمت پایه سیمان و فولاد و کاهش هزینه تمام شده ساخت مسکن نفع شخصی نبرده که به دنبال قیمت‌های مقرون به صرفه برای افزایش سود بود.

سازو کار تالار اختصاصی عرضه نهاده‌های نهضت ملی مسکن نیز می تواند به صورت حواله باشد. در این تالار برای پیمانکار مبتنی بر نیاز آن در طول سال به فولاد و سیمان حواله گرفته و اصل محصول نزد کارگزاری نگهداری می شود که طبق توافقی که در شورای عالی مسکن شده و در فرایند تصویب قرار دارد، بنیاد مسکن به عنوان کارگزار صندوق ملی مسکن معرفی خواهد شد.

محصول را می‌توان در انبارهای بنیاد در سراسر ایران نگهداری کرد و تنها پیمانکارانی که در پروژه نهضت ملی مسکن مشغول به کار هستند وقتی که به فولاد و سیمان نیاز دارند از این منابع استفاده می کنند.

تاکید بر این است که صندوق تنها خریدار در تالار باشد که قیمت آن افزایش نیابد و فرایند تالار تنها این کمک را می‌کند که قیمت پایه معین شود و میزان خرید و تخصیص شفاف باشد. چراکه اگر انبوه‌سازان دیگری وارد شوند، قیمت‌ رقابتی و در نهایت قیمت اقلام افزایش یافته و نمی‌توان هزینه‌های ساخت نهضت ملی مسکن را کاهش داد. در واقع هدف از راه‌اندازی تالار اختصاصی این است که صندوق مسکن بتواند با قیمت پایه نیاز نهضت ملی مسکن را تامین کند.

تمام این مصالح مورد نیاز در یک محل خریداری می‌شود و این عملیات به صورت تجمیع شده برای عموم مردم ، انبوهساز و مدیران شفاف خواهد بود که صندوق در یک بازه زمانی مشخص چه میزان سیمان و فولاد برای ساخت‌ واحدهای مسکونی نهضت ملی خریداری کرده و میزان خرید و تامین مصالح و هم میزان پیشرفت پروژه برای عموم قابل مشاهده خواهد بود.

این پرداخت به طور دقیق صیانت می‌شوند تا پیمانکاران مجبور به استفاده از این اقلام در پروژه نهضت ملی مسکن شوند و اساسا پیمانکار اول خرج و بعد تخصیص‌ها را دریافت می‌کند از این رو این پول نمی‌تواند از پروژه خارج شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.