A place where you need to follow for what happening in world cup

سامانه اعتباری تنها راهکار برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها

0 138

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به اینکه اقدام سلیقه‌ای بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن وجاهت قانونی ندارد، گفت: راه‌اندازی سامانه اعتباری تنها راهکار اصلی برای اعطای تسهیلات در کشور است و به موجب آن بساط ضمانت‌های سلیقه‌ای جمع می شود.

به گزارش حامی مالی، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌ و‌ گو با خانه ملت ، ضمن انتقاد از برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها در تعیین شرایط معرفی ضامن و شرایط آن‌ برای پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن و سایر وام های خرد به متقاضیان گفت: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور پرداخت تسهیلات در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه مسکن در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت و روان‌سازی این موضوع برای کمک به مردم یکی از ضرورت‌های جدی است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد، با سخت‌گیری‌های بدون ضابطه امکان ارائه تسهیلات ودیعه مسکن امکانپذیر نباشد، دیگر مردم سودی از این ابلاغیه نخواهند برد. در صورتی که دستورالعمل و بخشنامه ارائه وام ودیعه به بانک مرکزی و معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد اعلام شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه چارچوب حوزه عملکردی و نظارتی کمیسیون اقتصادی مجلس بر مبنای بخشنامه‌هایی است که رسما ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: مجلس در صورت عدم اقدام بانک‌ها در چارچوب تعیین شده و یا حتی فراتر از آن، مسلما به صورت جدی به این تخلف ورود کرده و ضمن رسیدگی به تخلفات، گزارش را به مراجع نظارتی ارائه خواهد کرد.

پورابراهیمی تاکید کرد: راه‌اندازی سامانه اعتباری تنها راهکار اصلی برای اعطای تسهیلات در کشور است و به موجب آن بساط ضمانت‌های موردی و سلیقه‌ای جمع شده و دیگر سیستم اعتباری بر مبنای علم ومنطق بجای یک کارمند تصمیم‌گیری می‎کند. انتظار داریم، بانک مرکزی هرچه سریعتر نسبت به راه‌اندازی سامانه اعتباری ارائه تسهیلات ورود کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: بانکها باید طی سال‌های گذشته این سامانه را راه‌اندازی می‌کردند که به دلایل مختلف چنین اقدامی را انجام ندادند. در صورتی که راهکار اساسی برای حل مشکل ارائه تسهیلات خُرد و متوسط به مردم رویکرد ایجاد سیستم اعتبارسنجی در یک ساختار متمرکز است.

در سیستم ارزیابی و اعتبارسنجی نیاز به معرفی ضامن نیست

وی بیان کرد: در سیستم ارزیابی و اعتبارسنجی که مدل آن در دنیا تعریف شده براساس تعریف یک سری مدل دیگر نیاز به معرفی ضامن نیست و به صورت عادی پرداخت تسهیلات امکانپذیر است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه اقدام سلیقه‌ای بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از نگاه کمیسیون اقتصادی وجاهت قانونی ندارد، گفت: ما حتما به این موضوع رسیدگی کرده و تلاش می‌کنیم گزارش نظارتی خود را تا پایان شهریور آماده و به صحن علنی و دستگاه‌های نظارتی ارسال کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.