A place where you need to follow for what happening in world cup

ممنوعیت کشت برنج در سال ۱۴۰۰ لغو شد

0 78

نمایندگان مردم در مجلس، مصوبات مهمی در هفدهمین نشست بودجه‌ای خود داشتند که لغو ممنوعیت کشت در مناطق مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان از جمله این مصوبات بود.

به گزارش حامی مالی به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مردم در خانه ملت، نشست بعد از ظهر (سه‌شنبه ۱۲ اسفند) صحن علنی مجلس را به ریاست سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه و با حضور ۱۶۰ نفر از نمایندگان آغاز کردند و با دستور کار ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور آغاز کردند.

در ابتدای جلسه نوبت بعد از ظهر امروز معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور درباره سوخت بران و کولبران، تصریح کرد: سوخت بری و کولبری نه یک اختیار، بلکه یک اجتناب تاریخی است.

محمدرضا صباغیان بافقی نیز دیگر نماینده‌ای بود که در آغاز جلسه امروز تذکر شفاهی پیرامون مسائل روز کشور داد و خواستار رسیدگی به وضعیت معلمان خرید خدمتی که چندین ماه بدون حقوق زندگی می‌کنند، شد.

دولت مکلف به ارائه کمک های بلاعوض برای نوسازی قنوات و احداث سدهای معیشتی شد

پس از این دو تذکر مجلس وارد دستور کار اصلی خود یعنی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش هزینه‌ای شد و نمایندگان ضمن موافقت با بند (الف) تبصره ۸ دولت را مکلف به ارائه کمک های بلاعوض برای نوسازی قنوات و احداث سدهای معیشتی کردند.

منبع مالی تأمین هزینه‌ تهیه و نصب کنتور هوشمند چاههای آب کشاورزی خوزستان مشخص شد

در ادامه نمایندگان مردم برای هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی استان خوزستان مصوبه ای داشتند که بر این اساس ضمن موافقت با بند (ج) تبصره ۸، شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان را مجاز کردند تا از محل منابع داخلی خود و بخشی از اعتبارات طرح‌های تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی در قالب وجوه اداره ‌شده نسبت به تأمین هزینه‌های خرید و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند چاه‌های آب کشاورزی مجاز، استفاده کنند.

مجوز مجلس برای ارائه تسهیلات به توسعه طرح های آبفای شهری و روستایی دیگر مصوبه‌ای بود که با موافقت با ردیف ۱ و ۲ بند (د) تبصره ۸ لایحه بودجه تصویب شد؛ بر این اساس، استفاده از حداکثر ۱۰ درصد منابع حاصل از مشارکت ملی هر شهر، برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی آب شهری همان منطقه قانونی شد.

رودخانه‌های کشور ساماندهی می شوند

مجلس امروز همچنین برای ساماندهی رودخانه‌های کشور نیز مصوبه داشت که با تصویب بند (و) تبصره ۸ مقرر شد؛ بودجه ای را در اختیار شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار دادند تا صرف ساماندهی رودخانه های کشور شود.

درآمد ناشی از اخذ عوارض استفاده از چاه‌های آب برای حفظ و احیای آبخیزداری هزینه می‌شود

نمایندگان همچنین درآمد ناشی از اخذ عوارض استفاده از چاه های آب فاقد و دارای کنتور را تعیین تکلیف کردند بر اساس بند (ه) تبصره ۸ لایحه بودجه سال آینده؛ درآمد ناشی از اخذ عوارض استفاده از چاه های آب فاقد و دارای کنتور برای حفظ و احیای آبخیزداری هزینه می‌شود.

اختصاص اعتبار برای کاهش آسیب های اجتماعی و محرومیت زدایی

مجلس در ادامه برای رفع کاهش آسیب های اجتماعی و محرومیت زدایی مصوبه ای داشت که با موافقت با بند (ز) تبصره ۸ لایحه بودجه؛ منبع اعتباری را برای کاهش آسیب های اجتماعی و محرومیت زدایی در سکونتگاه های غیررسمی در نظر گرفتند.

ممنوعیت کشت برنج در سال ۱۴۰۰ لغو شد

در ادامه مجلس مصوبه‌ای برای لغو ممنوعیت کشت برنج داشت تا کشت برنج در سال آینده رونق گیرد. بر این اساس و با تصویب بند الحاقی ۴ تبصره ۸ مقرر شد؛ در سال ۱۴۰۰ موضوع ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان لغو شود.

مصوبه ویژه مجلس برای حمایت کالای ایرانی

در ادامه نمایندگان با بند الحاقی ۶ تبصره ۸ نیز موافقت کردند که بر این اساس، دولت را مکلف به در اولویت قرار دادن شرکت های ایرانی برای خرید محصولات کشاورزی و دامی شد.

اختصاص کل منابع حاصل از بازپرداخت وام های دانشجویی به صندوق های رفاه دانشجویی

مصوبه بعدی نشست بعد از ظهر امروز مجلس، درباره اختصاص کل منابع حاصل از بازپرداخت وام های دانشجویی به صندوق های رفاه دانشجویی بود که بر اساس این مصوبه بند ب تبصره ۹ لایحه بودجه نمایندگان با تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع حاصل از بازپرداخت وام های دانشجویی به صندوق های رفاه دانشجویی جهت پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت های رفاهی براساس سرانه دانشجویی دانشگاه ها موافقت کردند.

سرانه دانش آموزی به حساب مدارس واریز می‌شود

در ادامه نمایندگان مصوبه‌ای برای جلوگیری از هدر رفت سرانه مدارس و جلوگیری از صرف اعتبارات سرانه مدارس در محل دیگری را داشتند و با الحاق یک بند به تبصره ۹ مقرر کردند که وزارت آموزش و پرورش مکلف است اعتبارات مربوط به تامین سرانه دانش آموزی را بدون کسر هر گونه وجهی به حساب مدارس سراسر کشور واریز کند.

جبران مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی از طریق پرداخت وام دانشجویی

پس از موضوع مدارس نمایندگان مصوبه‌ای درباره دانشگاه‌ها داشتند که بر اساس بندهای (ج)، (هـ) و (ز) تبصره ۹ مصوب کردند که مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی از طریق ارائه تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان جبران شود.

تکلیف صندوق‌های رفاه دانشجویان برای احداث خوابگاه های متاهلین

نمایندگان در ادامه ضمن موافقت با بند الف تبصره ۹ ، صندوق‌های رفاه دانشجویی را مکلف کردند با اولویت تسهیلات مربوط به احداث خوابگاه های دانشجویی متاهلین تکلیف صندوق‌های رفاه دانشجویان برای احداث خوابگاه های متاهلین اقدام کنند.

نحوه هزینه‌کرد درآمدهای تبلیغات پخش مسابقات ورزشی تعیین تکلیف شد

موضوع بعدی مورد تصویب نمایندگان درباره نحوه هزینه‌کرد درآمدهای تبلیغات پخش مسابقات ورزشی بود که بر این اساس بند ک تبصره ۹ لایحه بودجه، وزارت ورزش و جوانان را مکلف شد؛ ۳۰ درصد منابع حاصل از تبلیغات پخش مسابقات ورزشی را به وزارت ورزش و جوانان برای کمک به فدراسیون های ورزشی اختصاص و ۷۰ درصد آن را در اختیار صدا و سیما قرار دهند.

اختصاص اعتبار به وزارت آموزش برای نوسازی مدارس مناطق محروم

اختصاص اعتبار به وزارت آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس مناطق محروم دیگر مصوبه مجلس در نشست امروز بود که در بند ط تبصره ۹ لایحه بودجه آمده است؛ به منظور توسعه عدالت آموزشی، نوسازی، مقاوم‌سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی و مناطق محروم و خوابگاههای دانش‌آموزی کمیته امداد امام خمینی (ره)، اعتبار در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف به همکاری پژوهشی با دانشگاه‌های کشور شدند

مصوبه بعدی مجلس در خصوص همکاری‌های پژوهشی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی با دانشگاه‌ها بود، بر اساس بند (ح) تبصره ۹؛ شرکتها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند تا حداقل ۴۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود را در مقاطع سه‌ماهه به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند تا در راستای حل مسائل و مشکلات خود از طریق توافقنامه با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به مصرف برسد.

۴۰۰ میلیارد تومان برای کاهش تصادفات و مرگ و میر به راهداری، ناجا و اورژانس اختصاص یافت

آخرین مصوبه نوبت دوم نشست امروز مجلس در بند الف تبصره ۱۰ لایحه بودجه بود که نمایندگان مجلس ۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور برای کاهش تصادفات و مرگ و میر جاده‌ای قرار دادند.

در نهایت نوبت دوم نشست امروز مجلس در ساعت ۱۸:۰۱ به پایان رسید. بر اساس اعلام قاضی هاشمی نایب رئیس مجلس، جلسه بعدی (سه شنبه، ۱۲ اسفندماه) ساعت ۱۹ با ادامه دستور کار بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.