A place where you need to follow for what happening in world cup

نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۹ درصد کاهش یافت

0 100

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در پایان مرداد‌ماه ۱۴۰۲ با ۱۰.۹ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۲۶.۹ درصد رسید.

به گزارش حامی مالی به نقل از تسنیم، بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ و در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای شعار سال مبنی بر “مهار تورم و رشد تولید”، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانکها و موسسات اعتباری و جریمه بانکهای متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی را همانند سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار داشته و برنامه پولی با هدف دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ را تنظیم نموده است.

آخرین آمارهای سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که در پنج ماهه اول سال جاری، نقدینگی معادل ۸.۱ درصد رشد یافته است که این رقم به میزان قابل توجهی کمتر از رشد نقدینگی هدفگذاری شده برای پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ می باشد.

همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در پایان مرداد‌ماه ۱۴۰۲ با ۱۰.۹ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۳۷.۸ درصد در مرداد ماه ۱۴۰۱) به ۲۶.۹ درصد رسید که حاکی از اهتمام و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانکها و کنترل رشد خلق پول بانکها و به تبع آن رشد نقدینگی در سال جاری بوده است.

لازم به ذکر است رشد دوازده ماهه پول در مردادماه ۱۴۰۲ در مقایسه با این میزان در مقطع مشابه سال قبل با ۱۴.۳ واحد درصد کاهش به ۴۱.۳ درصد رسیده است. همچنین نسبت پول به نقدینگی در مردادماه ۱۴۰۲ با ۰.۶ واحد درصد کاهش نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۵.۱ درصد رسیده است. کاهش مذکور بیانگر تعدیل سیالیت نقدینگی، ناشی از اتخاذ مجموعه ای از سیاست های ارزی و پولی در قالب رویکرد کلان تثبیت اقتصادی و بهبود انتظارات مردم و فعالان اقتصادی می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.