A place where you need to follow for what happening in world cup

پیشنهاد تمدید مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی

0 71

رویکرد سازمان امور مالیاتی شناسایی مودیان جدید است اما سامانه مربوط در شرایط کنونی نیز پاسخگوی ورود مودیان در روزهای پایانی مهلت قانونی نیست، بنابراین یکی از پیشنهاداتی که در خصوص سال جاری وجود دارد تمدید مهلت ارائه اظهارنامه است.

به گزارش حامی مالی به نقل از تسنیم، پایان ۳۱ خرداد آخرین فرصت رسمی اعلام شده برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی از سوی مودیان است. با این وجود اتاق اصناف ایران خواستار تمدید این مهلت تا ۱۵ و یا پایان تیر ماه شده است.

لازم به ذکر است، معمولا در روزهای پایانی خرداد ماه حجم افرادی که به منظور تکمیل اظهارنامه قصد ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی را دارند افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و همین مسئله سبب می‌شود تا سامانه نیز دچار مشکل شود.

جزئیات مالیات مقطوع عملکرد ۱۴۰۱

به این ترتیب بسیاری از مودیان که تکمیل پرونده خود را به روزهای پایانی خرداد موکول کرده‌اند معمولا با مشکلات متعددی برای ورود به سامانه انجام اقدامات خود با مشکل مواجه می‌شوند. اخیرا مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی نیز از مودیان خواسته بود تا باتوجه به مهلت محدود باقیمانده جهت تسلیم اظهارنامه یا تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ (۳۱ خرداد ماه)، برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از ازدحام روزهای آخر، هرچه سریع‌تر و ترجیحاً در ساعات کم بار سامانه، نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام نمایند.

این اتفاقات و مشکلات مربوط به سامانه هر ساله تکرار می‌شود و این سوال وجود دارد که چرا سازمان امور مالیاتی در حوزه زیرساخت مربوط به این بخش اقدام تاثیرگذاری انجام نداده است. باید توجه داشت که در حوزه سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، ظرف مدت کوتاهی اقدامات زیر ساختی گسترده‌ای انجام شد و این انتظار وجود دارد تا با توجه به رویکرد سازمان امور مالیاتی برای هوشمندسازی حوزه تشخیص و وصول مالیات مشکلات مربوط به مراجعه مودیان در بازه‌های شلوغ نیز برطرف شود.

البته مشکل دیگری که در سال جاری مشاهده شده مربوط به مودیان جدیدی است که از سال گذشته و با اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی شناسایی شدند. این دسته از مودیان بعضا با مشکلاتی در خصوص اطلاعات ثبت‌نامی خود مواجه شدند که سبب بروز مشکل در ارائه اظهارنامه شده است.

ضرورت تقویت زیرساخت‌های سامانه‌ای با توجه به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

طبیعتا این انتظار از سازمان امور مالیاتی که شعار هوشمندسازی می‌دهد این است که سامانه مرجع که محل مراجعه مردم و مودیان است، در شرایط پیک و مراجعه هم‌زمان تعداد زیاد کاربران، دچار مشکل نشود. باید توجه شود که رویکرد کلی دولت و سازمان امور مالیاتی به سمت شناسایی مودیان جدید است.

این اتفاق با تکمیل اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی محقق خواهد شد به نحوی که مودیان ارزش افزوده ممکن است از ۷۰۰ هزار نفر تا ۷ میلیون نفر افزایش پیدا کنند. بنابراین سازمان امور مالیاتی باید هر چه سریعتر نسبت به پیش‌بینی مراجعات مودیان در سال‌های آینده و ارتقا زیرساخت‌های خود اقدام کند.

بحث ارتقا زیر ساخت‌ها مربوط به سال‌های آینده است که باید مورد توجه سازمان امور مالیاتی باشد اما در خصوص سال جاری شاید بتواند به همان پیشنهاد تمدید زمان ارائه اظهارنامه بسنده کرد تا حداقل افرادی که قصد ارائه اظهارنامه را داشتند و اقدامات خود را به روزهای پایانی مهلت قانونی موکول کردند به دلیل مشکلات سامانه مشمول جرایم مربوط به عدم ارائه اظهارنامه نشود.
٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.