A place where you need to follow for what happening in world cup

آزمون و خطا در عرضه خودروهای داخلی ادامه دارد

0 113

پس از دردسرهای فراوان جهت ثبت حساب وکالتی و ثبت نام در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، نارضایتی متقاضیان کماکان از نحوه تخصیص ادامه دارد.

اگرچه طبق اعلام مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی به ۹۷ درصد نفراتی که در مرحله سوم شرکت کرده اند، طبق برنامه زمانبندی تا پایان سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه تولید خودروسازان داخلی، خودرو تعلق گرفته ولی برخی نظرسنجی های غیررسمی حاکی از آن است، این آمار به مراتب کمتر از ۹۷ درصد می باشد.

اگرچه نکته قابل توجهی که نارضایتی های زیادی به دنبال داشته، موعد تحویل خودروها می باشد که عمده ثبت نام کنندگان اظهارداشته اند موعد تحویل خودروی ثبت نامی آنها زمستان ۱۴۰۳ اعلام گردیده است. یعنی زمان انتظاری بین ۱۸ تا ۲۱ ماه برای خودرویی که قیمت آن هم مشخص نیست.

طبق فرآیند ثبت نام در مرحله سوم عرضه خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه، موجودی لازم برای انجام ثبت نام در لیست نوبت دهی کلیه خودروهای داخلی “یکصد میلیون تومان” بوده و این وجه صرفاً لازم بود تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان مسدود می گردید و هم اکنون نیز بانکها بلافاصله می بایست نسبت رفع انسداد مبلغ یکصد میلیون تومان اقدام نمایند که برخی بانکها سریعا مبلغ مذکور را رفع انسداد نمودند ولی در برخی بانکها متقاضیان همچنان منتظر رفع انسداد مبلغ مسدودی خود هستند. این موضوع نیز در مرحله دیگر (اول و دوم) ثبت نام سامانه یکپارچه، نارضایتی هایی از سوی متقاضیان را به دنبال داشته است.

طبق اطلاعیه سامانه یکپارچه، وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی درنظر گرفته شده است و برای کلیه متقاضیان طرح عادی، طرح خودروهای فرسوده و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت الزامی بود.

متقاضی نیز می بایست دارای شرایطی از قبیل، داشتن حداقل سن مجاز ۱۸ سال، دارا بودن گواهینامه رانندگی معتبر (دارای تاریخ اعتبار)، متقاضیانی که طی ۴۸ ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و …) اقدام نموده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را نداشتن، متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را نداشتند، انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع وامکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.

با همه این محدودیت ها، مشکلات عدیده سامانه ای و سردرگمی متقاضیان، بدقولی ها در زمان ثبت نام و اعلام نتایج، عدم حضور شرکت ایران خودرو در مرحله سوم، حالا ثبت نام کنندگان بعضا با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۳ با قیمت نامشخص خودرویی که انتخاب نموده اند، باید کماکان منتظر ماشین دار شدن باشند وامیدوار شاید در ثبت نام های بعدی یا خالی شدن برخی ظرفیت ها، موعد تحویلی بهتر صاحب شوند.

برخی خبرها حاکی از آن است که نوبت بندی تحویل ۱۴۰۲ و۱۴۰۳ برا بعضی خودروهای ایران خودرو که در “مرحله اول” ثبت نام نموده اند به دلیل تیراژ بالای تولید و انصراف برخی متقاضیان،  خالی شده وبه همین دلیل تغییراتی در نوبت بندی ثبت نام کنندگان مرحله اول انجام شده است.

حالا ثبت نام کنندگان مرحله سوم نیز باید امیدوار باشند تا موعد تحویل آنها نیز تغییر کند و شاید موعد تحویل مناسب تری نصیبشان شود.

ثبت نام کنندگان مرحله سوم اکنون چند دسته هستند، عده ای هم اکنون منصرف شده اند و امکان انتظار برای این موعد تحویل طولانی را ندارند و به بازار هجوم می آورند که خودروی مدنظر خود را خریداری نمایند. عده ای هم منصرف می شوند و امکان خرید خودرو را ندارند و کماکان بدون خرید خودرو در انتظار طرح ها و برنامه های آینده دولت برای ساماندهی به این بازار نا به سامان می مانند.

عده ای هم منتظر تغییرات سامانه ای یا موعد تحویلی اعلامی بدون اطلاع از وضعیت قیمتی خودروی خود هستند.

در هر صورت با وجود کاهش قیمت خودرو در مدت اخیر، به نظر می رسد به دلیل عدم استقبال وانصراف برخی متقاضیان سامانه یکپارچه مراحل قبل و طولانی شدن تحویل خودروها تا زمستان ۱۴۰۳، در آینده ای نزدیک شاهد انباشت تقاضاها در بازار خودرو باشیم. این در حالی است که در سالهای اخیر آزمون و خطاهای بسیاری صورت گرفته است. از ثبت نام جهت قرعه کشی تا سقف ظرفیت فروش فوری یا پیش فروش، ثبت نام تا تکمیل ظرفیت، عرضه در بورس کالا و ثبت نام به شیوه فعلی در سامانه یکپارچه.

امکان واردات خودروهای دست دوم تا حدی می تواند جوابگوی نیاز جامعه باشد ولی مهم تر از آن، حف تقاضاهای سوداگرانه و دلالان از بازار خودرو است که بهتر است با وضع قوانینی جلوی ورود دلالان به بازار خودرو و ایجاد التهاب در این بازار گرفته شود تا شاید خودرو با قیمت مناسب و در زمان انتظار کمتری به دست مصرف کننده واقعی برسد.

سعید ترکان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.