A place where you need to follow for what happening in world cup

نحوه فعالسازی رمز پویا

رمز پویا چیست و چگونه فعالسازی می شود؟

0 50

طبق سیاست بانک مرکزی و ابلاغ به شبکه بانکی، مشتریان بانکی برای انجام تراکنش‌های بانکی بالای صد هزار تومان دیگر نمی‌توانند از رمز دوم ثابت کارت‌های بانکی خود در خریدهای اینترنتی استفاده کنند. لذا باید سریعتر نسبت به فعال سازی رمز پویا (یکبار مصرف) اقدام کنند. پس نباید فرصت را از دست دهید و به سرعت رمز پویای حساب بانکی خود را فعال کنید. فراموش نکنید که با الزامی شدن استفاده از رمز پویا برای افزایش اعتبار ، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و انتقال وجه در اپلیکیشن‌های بانکی برای مبالغ بیش از صد هزار تومان در ۲۴ ساعت به این رمز احتیاج داریم.

رمز دوم پویا یا یک‌بارمصرف چیست؟

رمز پویا یا رمز یک‌بارمصرف (OTP: One Time Password) یک عدد چند رقمی است که شما می‌توانید آن را مانند رمز دوم کنونی‌تان استفاده کنید. تنها تفاوت این که رمز یک‌بار مصرف، برای یک تراکنش قابل استفاده است و حداکثر ۱۲۰ ثانیه اعتبار دارد. یعنی اگر شما یک رمز دوم یک‌بارمصرف دریافت کردید و حداکثر تا دو دقیقه از آن استفاده نکردید، این رمز دیگر اعتبار ندارد و باید دوباره آن را دریافت کنید. همچنین اگر رمز دوم پویا را گرفتید و یک تراکنش انجام دادید، برای تراکنش بعدی، حتی اگر هنوز ۱ دقیقه هم نگذشته باشد، باز هم باید رمز دوم جدید دریافت کنید.

چرا رمز دوم یک‌بارمصرف؟

رمز دوم پویا یا یک‌بارمصرف، امنیت تراکنش‌های مالی را در فضای اینترنت افزایش می‌دهد. زیرا در حالت قبل، اگر یک سارق می‌توانست شماره کارت، رمز دوم و CVV2 را به دست بیاورد، می‌توانست به همه‌ی موجودی حساب شما دسترسی داشته باشد. اما با رمز دوم پویا سارقان باید هم اطلاعات کارت شما را داشته باشند و هم سیم‌کارت را به دست بیاورند که مسلما دشوارتر است.

چگونه رمز دوم پویا یا یک‌بارمصرف بگیریم؟

برای دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف، ۳ روش کلی وجود دارد:

۱. دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف با پیامک

۲. دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف به وسیله کد USSD

۳. دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف با اپلیکیشن موبایل بانک‌ها

هر بانک ممکن است از یک یا چند روش مختلف برای ارائه‌ی رمز دوم به مشتریان خود استفاده کند. پویا سازی رمز دوم کارت های بانکی فقط و فقط توسط بانک‌های صادر کننده کارت صورت می پذیرد؛ لذا برای اطلاع از روش‌های مختلف فعالسازی می توانید از طریق مراجعه حضوری به شعب، مراجعه به وب سایت بانک صادر کننده کارت و یا تماس با مرکز امداد مشتریان بانک خود، اقدام نمائید.

مراقب روشها و سایت های جعلی باشید

بانک مرکزی اعلام کرده است: با عنایت به اینکه کلاهبرداران از هر فرصتی برای سوء استفاده بهره می‌گیرند لازم است دارندگان کارت ضمن حفظ هوشیاری، مراقب وب سایت ها و پیامک های جعلی با عناوین فرینده ای مانند پویا سازی رایگان رمز های دوم بوده و تنها از روش‌های اعلام شده توسط بانک خود، برای فعال سازی و دریافت رمز دوم پویا استفاده نمایید. شایان ذکر است هیچ‌گونه فعال‌سازی رمز پویا در وب سایت بانک مرکزی انجام نمی‌شود.

همچنین آگاه باشید که بانک ها و  موسسات اعتباری  به هیچ عنوان برای فعالسازی رمز دوم پویا، اطلاعات حساس کارت‌های بانکی مانند رمز دوم و کد اعتبار سنجی (۲CVV) کارت شما را مطالبه نخواهند کرد. در صورت برخورد با موارد مشکوک، فوراً بانک خود را از این موضوع مطلع نموده و در این خصوص از بانک کمک بگیرید.

آیا فعال سازی رمز دوم پویا برای دارندگان کارت های بانکی هزینه ای به همراه دارد؟

فعالسازی رمز دوم پویا هیچگونه هزینه‌ای برای مشتریان در بر نداشته و این خدمت توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، هم راستا با تجربیات جهانی و با هدف صیانت از دارایی‌های مشتریان بانکی در مقابل فعالیت های کلاهبردارانه، فراهم شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.