A place where you need to follow for what happening in world cup

حذف دفترچه های بیمه و مشکلات پیش رو

0 108

پس از اجرایی شدن حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی عموم مردم، پزشکان، بیمارستانها و مراکز درمانی با مشکلاتی مواجه شده اند. آیا شما هم اخیرا به مراکز درمانی مراجعه نموده اید؟ با مشکلات اجرایی شدن این طرح مواجه شده اید؟

حامی مالی : تامین اجتماعی از ابتدای اسفند ماه ۹۹ تصمیم به اجرایی نمودن طرح حذف دفترچه های بیمه نمود. این طرح دارای مزایای بسیاری است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دفترچه بیمه دارای چند برگ بود بعضی از دفترچه‌ها ۱۰ برگ، ۱۵ برگ، ۲۰ برگ داشتند و وقتی که تمام می شد لازمه آن این بود که شخص وقت بگذارد و دفترچه جدید برای او صادر شود ولی در سیستم جدید با در دست داشتن کارت ملی دیگر نیازی به مراجعات جهت تمدید و تعویض دفترچه ای نیست.
  • کاهش رفت و آمدها و جلوگیری از ازدحام مردم در کارگزاریها و مراکز تمدید و تعویض دفترچه ها که به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا می تواند موجب کاهش زنجیره انتقال این ویروس شود.
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ و کاهش هزینه ها، به گفته مسئولان تامین اجتماعی، سالانه حدود ۲۲ میلیون دفترچه صادر می‌شود و ۳۸ میلیون تمدید دفترچه صورت می‌گیرد و ۶۰ میلیون مراجعه به کارگزاری‌ها برای تمدید و صدور دفترچه وجود دارد این رفت و آمد‌ها هزینه بر بوده و باعث شلوغی کارگزاری‌ها شده است و این اعتراض مردم و مسئولان را به دنبال داشت.
  • امکان تشکیل پرونده الکترونیکی برای بیماران و رصد سوابق آنان
  • نسخه‌نویسی الکترونیک تداخلات دارویی را شناسایی می‌کند
  • کنترل میزان مصارف دارویی
  • شفاف سازی در حوزه درمان کشور

به علاوه بسیاری از مزایای دیگر که موارد فوق می تواند تعدادی از آنها باشد.

ولی سوالی که در این بین پیش می آید این است که آیا زمان اجرای این طرح مناسب بود؟ و آیا زیرساخت های لازم در این خصوص آماده شده بود؟

یکی از ایراداتی که به این طرح گرفته می شود شاید عجله در اجرایی نمودن این طرح باشد که باعث سردرگمی مردم در بیمارستانها و مراکز درمانی شد. از طرفی مراکز تمدید و تعویض دفترچه به دلیل ابلاغ قانون جدید از تعویض و تمدید دفترچه خودداری می نمایند از طرفی برخی مراکز درمانی از پذیرش بیماران بدون دفترچه خودداری می نمایند که این موضوع به شدت مورد اعتراض بیماران است.

در کنار برخی مشکلات و معضلات دیگر که در زیر به بعضی از آنها اشاره می گردد، می بایست برنامه دقیق تر و جامع تری در این خصوص پیاده می شد چرا که پزشکان و مطب هایی که حتی در برابر اجباری شدن پیاده سازی نصب کارتخوان مقاومت می نمایند، در برابر نسخه الکترونیک و حذف دفترچه ها نیز مقاومت هایی داشته و دارند.

برخی مشکلات و معضلات پیش روی طرح حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی

  • ضعف اطلاع رسانی و آموزش لازم به مردم، پزشکان و مراکز

تامین و اجتماعی و سایر دست اندرکاران این طرح آنطور که باید پیش از اجرای طرح نسبت به اطلاع رسانی لازم را انجام نداد و آموزشهای لازم باید در دوره زمانی پیش از اجرا از کانالها و روشهای مختلف صورت می گرفت.

  • کندی سیستم ها و عدم امکان دسترسی به اینترنت در مکانهای مختلف
  • مقاومت پزشک و مراکز طرف قرارداد برای ارائه خدمات به صورت آنلاین
  • عدم وجود این زیرساخت‌ها در روستاها
  • زمان بر بودن تغییرات ایجاد شده
  • مشکلات موجود با بیمه های تکمیلی و مدارک مورد نیاز جهت اخذ هزینه های مرتبط با آن

با وجود مزایا و معایب این طرح، واضح است که این طرح بالاخره می بایست در ایران اجرایی می شد و دیر یا زود باید توسط تامین اجتماعی اجرایی می گردید چرا که با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از برگه های کاغذی معنا ندارد و لزوم اجرایی شدن این طرح  به شدت احساس می شد.

این طرح در دیگر کشورهای دنیا اجرایی شده و مزایای آن بسیار بوده و اجرای مناسب آن در ایران می تواند نتایج مناسبی را به دنبال داشته باشد.

چند نکته وجود دارد که نیاز است در اجرایی شدن این طرح در نظر گرفته شود. نکته اول پیش بینی نواقص و راههای سوء استفاده از این طرح است. چرا که ما معمولا در کشورمان پس از اجرایی شدن طرحها، سوء استفاده کنندگان تلاش می کنند راههای استفاده نادرست از طرح را یافته و از نواقص طرح استفاده نادرست نمایند. لازم است این موارد پیش بینی و اقدام پیشگیرانه صورت گیرد.

نکته دوم افزایش آموزشها به مردم ، پزشکان و مراکز درمانی جهت شیوه استفاده  و اجرایی شدن طرح از طریق افزایش کلاسهای آموزشی ، فیلم های آموزشی، پوستر، بروشور، برنامه های تلویزیونی و …

نکته سوم ایجاد زیرساخت ها به ویژه در روستاها و برنامه ریزی برای کاهش حداکثری مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز طرح از طریق تعامل با وزارت خانه های مرتبط

نکته چهارم مشارکت حداکثری دیگر دستگاههای اجرایی و ترغیب و افزایش تعامل آنها برای جلوگیری از شکست این طرح

در پایان نیز به برخی روشهای استعلام استحقاق درمان اشاره می نماییم، تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند:

روش اول: مراجعه به سایت  medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش دوم: شماره‌گیری#۱۴۲۰*۴* ، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش سوم: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴* ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت  pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش پنجم: شماره‌گیری #۱۶۶۶* ، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

نویسنده : سعید ترکان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.